Helsingin kauppakamari varoittaa kansainvälisistä huijausyrityksistä

Helsingin kauppakamarin Euroneuvontakeskus on saanut viime aikoina lukuisia huijausyrityksiä koskevia yhteydenottoja. Perinteisten luettelo- tai nettisivustokauppiaiden laskuhuijausten lisäksi liikkeellä on myös laittomaan maahantuloon liittyviä yrityksiä EU:n ulkopuolisista maista.

”Malli näyttää toimivan siten, että asiallisen tuntuisten liikeneuvottelujen edetessä suomalaiselta yritykseltä pyydetään suosituskirjettä, jonka avulla ulkomainen huijarifirma yrittää hankkia muutamille henkilöille viisumit Suomeen. Selityksenä voi olla esimerkiksi tapaaminen kasvokkain neuvottelujen jatkamiseksi tai laitteeseen tutustuminen. Todellisena määränpäänä ei välttämättä ole Suomi, vaan joku muu Schengen-alueen maa”, kertoo Helsingin kauppakamarin Euroneuvontakeskuksen lakimies Maija Kärkäs. Helsingin kauppakamari kehottaa yrityksiä tarkkaavaisuuteen uusien kauppakumppaneiden kanssa. Epäilyttävissä tapauksissa kannattaa yrityksen taustojen selvittämiseksi ottaa yhteyttä Suomen lähetystöön siinä maassa, jossa liikekumppani toimii.