Helsingin seutu ei saa joutua Ollilan työryhmän kilometriverojen maksumieheksi

Jorma Ollilan johtama, Liikenne- ja viestintäministeriön asettama työryhmä ehdottaa, että Suomessa voisi olla syytä luopua auto- ja ajoneuvoverosta ja ryhtyä verottamaan autojen käyttöä.

Henkilöautojen verotus muuttuisi uudistuksen myötä kokonaan käytön mukaiseksi, kun auto- ja ajoneuvovero korvattaisiin kilometriverojärjestelmällä.

Helsingin seudun kauppakamarin mielestä kilometriverotukseen siirryttäessä liikenteen kokonaisverorasitus ei saa nousta.

”Pääsääntö ei myöskään saa olla se, että Helsingin seudun kokonaisverorasitus nousee ja muualla vastaavasti laskee. Uuden verotusmallin perintäperusteiden pitää olla samat koko maassa. Helsingin seudun elinkeinoelämää ei saa lypsää kuiviin”, sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista.

Liikenneverotusta miettinyt työryhmä luovutti tänään raporttinsa puheenjohtaja Jorma Ollilan johdolla liikenneministeri Merja Kyllöselle.

Varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä, Helsingin seudun kauppakamari

jorma.nyrhila@chamber.fi