Ihana Helsinki -festivaali sai poikkeusluvan kauppojen aukioloon

Toukokuussa järjestettävän Ihana Helsinki -kaupunkifestivaalin yhteydessä yritykset voivat palvella asiakkaitaan eteläisessä Helsingissä puoleen yöhön asti. Helsingin seudun kauppakamari anoi poikkeuslupaa, koska tapahtuma houkuttelee runsaasti kävijöitä.

Toukokuun 21.–24. järjestettävä kaupunkifestivaali juhlistaa kevättä ja kesän alkua. Perjantai-iltana 22.5. vietetään myös Kauppojen yö -tapahtumaa, jolloin vähittäiskaupat voivat pitää halutessaan oviaan auki kello 21.00–24.00.

Ihana Helsinki -tapahtuma on Helsingin keskusta-aluetta esittelevä sekä kevättä ja kesän alkua juhlistava kaupunkifestivaali. Nyt järjestettävä festivaali on järjestyksessään neljäs. Festivaalin järjestää Helsinki City Markkinointi ry, joka on Helsingin ydinkeskustan kiinteistönomistajien, yrittäjien ja kaupungin yhteistyöelin.

Kolmessa vuodessa tapahtuma on kasvanut ja lisännyt tunnettuuttaan merkittävästi. Mukaan houkutellaan entistä enemmän osallistujia ja kävijöitä. Tapahtuman aikana järjestetään ohjelmaa kauppoihin”, kertoo Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Poikkeuslupa-byrokratiasta luovuttava

Vähittäiskauppojen aukioloon poikkeusluvat myöntää Lapin aluehallintovirasto.

Yritykset kannattavat vahvasti aukiolon sallimista tulevaisuudessa pysyvästi. Kauppakamarissa toivotaankin, että lupakäytännöstä luovutaan.

”Lupien hakemisista ja käsittelystä koituu turhaa byrokratiaa. Epäselvästä ja yrityksiä eriarvoistavasta poikkeuslupakäytännöstä pitäisi luopua ja sallia kauppojen vapaa aukiolo”, Pasuri vaatii.

Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri, Helsingin seudun kauppakamari

tiina.pasuri@chamber.fi, p. 050 62 905

Lainaukset

Lupien hakemisista ja käsittelystä koituu turhaa byrokratiaa. Epäselvästä ja yrityksiä eriarvoistavasta poikkeuslupakäytännöstä pitäisi luopua ja sallia kauppojen vapaa aukiolo.
Maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri