Juristi liemessä

Hauskassa ja herkullisessa keittokirjassa esitellään lukuisia maukkaita ruokalajeja ja reseptejä lisämaustettuna erilaisilla ruokiin ja raaka-aineisiin liittyvillä juridisilla tarinoilla ja säännöksillä.

Kirjan kirjoittanut ja reseptit kerännyt tunnettu oikeustieteilijä ja intohimoinen ruuanlaittaja Kaijus Ervasti kertoo huomanneensa vuosien saatossa, että ruoka ja oikeuselämä kytkeytyvät toisiinsa monin tavoin: ruuat ja raaka-aineet liittyvät olennaisesti erilaisiin oikeuselämän tapahtumiin, tarinoihin ja henkilöihin, elintarvikkeita, alkoholia sekä esimerkiksi metsästystä säädellään tarkasti ja onpa oikeuskäytännössä otettu kantaa myös siihen, sopiiko Omena nimeksi tai täyttääkö pitsan haukkuminen kunnianloukkauksen tunnusmerkit. Näistä tarinoista ja säädöksistä sekä herkullisista resepteistä syntyi Juristi liemessä – lakimiehen keittokirja.

Juristi liemessä -kirjan reseptit on jaoteltu juristin urapolun mukaan. Jokaisesta ruokalajista on ensin kirjoitettu lyhyt johdanto, jonka jälkeen kerrotaan raaka-aineet ja valmistusohjeet sekä ruokalajiin tai raaka-aineisiin liittyvä oikeudellinen tietoisku tai tarina. Opiskelijoiden pöytään tarjoillaan muun muassa tenttipäivän lasagnea sekä sitsien jälkeisiin hetkiin keltaista keittoa. Oikeusoppineille sopivat niin lainoppineen lohipastrami kuin tutkija Pajulammin hirvipyörykät. Käytännön juristin kattaukseen esitellään esimerkiksi syyttäjän siikatartar ja juristin jokirapurisotto. Jälkiruuaksi maistuvat lakinaisten makeat herkut. Kaikille ruuille esitellään myös juomasuositus.

Lisätietoa:

Hilkka Vainio, markkinointipäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

Email: hilkka.vainio@helsinki.chamber.fi

Puh.: 050 563 6368

Kauppakamari on arvostettu ammattikirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee ajankohtaisia teoksia mm. juridiikan, johtamisen ja työsuhteen, taloushallinnon ja verotuksen aihealueilta. Kirjoja kustannetaan Kauppakamarin ja Lakimiesliiton Kustannuksen tavaramerkeillä. Muita suosittuja tuotteita ovat mm. www.kauppakamaritieto.fi, ammattilaisen ajantasainen verkkopalvelu sekä säännöllisesti päivitettävät kansiot.

www.kauppakamarikauppa.fi.