Kauppakamari: Ekosetelit käyttöön pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudun kuntien tulisi k ehittää toimintatapoja, joilla yritykset parantavat omaa ekologisuuttaan ja ympäristötietoisuuttaan.

”Pääkaupunkiseudun kuntien pitää konkreettisesti tukea yritysten vapaaehtoisia ympäristötoimia. Kaupungit voisivat tarjota yrityksille ns. ekosetelin. Seteliä voisi käyttää asiantuntijapalvelujen maksamiseen. Ekoseteli voisi olla esim. 100 euroa yritystä kohden”, ehdottaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Saija Äikäs-Idänpään-Heikkilä.

Asiakkaille on jatkossa yhä enemmän merkitystä tuotteiden ja palvelujen ekologisuudella sekä sillä, miten tuotteet ja palvelut on tuotettu ja miten niitä käsitellään käytön jälkeen. Yritysten pitää pystyä hyödyntämään ympäristöteot liiketoiminnassaan ja yritysimagoa rakentaessaan.

”Suomessa on suuri potentiaali yritysten ekologisuuden parantamisessa. Ydinliiketoiminnan lisäksi yritysten ”ekologiseen jalanjälkeen” vaikuttaa muun muassa yrityksen sijoittuminen ja niiden energia- ja materiaalitehokkuus”, toteaa Äikäs-Idänpään-Heikkilä.

Lisätietoja :

johtaja Saija Äikäs-Idänpään-Heikkilä