Liityntäpysäköinniltä puuttuu isäntä

Helsingin seudulla panostetaan lähivuosina joukkoliikenteen, erityisesti raideliikenteen kehittämiseen. Positiivisia esimerkkejä ovat mm. Lahden oikorata sekä Kehäradan ja Länsimetron rakentaminen. Liityntäpysäköinnin organisointi tulisi olla oleellinen osa raideliikenneyhteyksien hyödyntämistä.

"Mikäli haluamme vähentää henkilöautoliikennettä, on nimenomaan raideliikenteen liityntäpysäköinnillä tässä keskeinen rooli. Näyttää kuitenkin siltä, että alueen kunnat ja valtio eivät näe liityntäpysäköintiä todellisena liikennepoliittisena keinona. Se nähdään valitettavasti ilmaisena käden ojennuksena naapurikunnan asukkaille ja tästä syystä pysäköintipaikkojen rakentamiseen ei löydy kovin helposti määrärahoja", sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista.

"Jos todella haluamme vaikuttaa kaikin mahdollisin keinoin ilmasto- ja liikenneasioihin, pitää nyt löytää liityntäpysäköinnille isäntä. YTV on laatinut jo viime vuonna liityntäpysäköinnin kehittämisohjelman. Nyt on aika toteuttaa se osana seudullista yhteistyötä", toteaa Nyrhilä.

Kaiken kaikkiaan pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa on henkilöautoille noin 9 000 liityntäpysäköintipaikkaa, joista kolmannes on kehyskunnissa. YTV:n kehittämisohjelman mukaan pysäköintipaikkojen määrä on tarkoitus lisätä vuoteen 2020 mennessä lähes 18 000 autopaikkaan. Liityntäpysäköintipaikkojen määrästä ja niiden rakentamisesta päättävät viime kädessä kunnat tai ratahallintokeskus.