Metropolialueen on oltava hereillä liikennepoliittisen selonteon valmistelussa

Helsingin seudun elinkeinoelämällä ja kunnilla on paljon pelissä, kun hallitus aloittaa liikennepoliittisen selonteon valmistelun. Siinä linjataan tulevia, aiempia vuosia niukempia infrarahoja.

”Nyt emme saa nukkua, vaan meidän on tiivistettävä elinkeinoelämän ja seudun päättäjien yhteistyötä. Vain yhteen hiileen puhaltamalla voimme saada tuloksia”, sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista .

”Poikittaisliikenne on avainasemassa Helsingin seudun liikennettä kehitettäessä. Erityisesti korostuvat Kehä III:n itäpään parantaminen ja Kehä I:n pullonkaulojen poistaminen. Raideliikenteessä on tärkeää metron jatkaminen samoin kuin kaupunkiradan rakentaminen Leppävaarasta eteenpäin”, toteaa Nyrhilä.

Hallitusohjelma antaa asialle selkänojaa. Siinä todetaan, että ”metropolialueen kokonaisvaltaista kehitystä koko maan kansantalouden veturina ja kansainvälisesti kilpailukykyisenä alueena vahvistetaan liikenneverkkoja sekä elinkeinotoiminnan edellytyksiä kehittämällä”.

”Sellaiset erittäin tärkeät valtakunnalliset hankkeet, kuten Pisara-radan-suunnittelu ja radanpidon kauko-ohjausjärjestelmien rahoitus on käsiteltävänä koko maata koskevina hankkeina”, huomauttaa Nyrhilä.

varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä,
Helsingin seudun kauppakamari