Pääkaupunkiseudun kaupungeilla parantamisen varaa pk-yritysten silmissä

Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyritykset antoivat pääkaupunkiseudun yleisestä elinkeinoilmastosta tyydyttävän keskiarvon kouluarvosanoilla mitattuna. Espoosta annettiin hieman enemmän hyviä arvosanoja kuin Helsingistä ja Vantaasta.

Helsingin seudun kauppakamarin suorittamissa jäsenyrityskyselyissä pääkaupunkiseudun kunnat saivat elinkeinoilmastostaan yleisarvosanoiksi: Espoo 7,6, Helsinki 7,5 sekä Vantaa 7,4.

"Vuoden takaiseen verrattuna Espoo ja Helsinki ovat pitäneet pintansa. Yllättävää on pk-yritysten Vantaalle antaman yleisarvosanan putoaminen 7,8:sta 7,4:ään. Erot ovat kuitenkin pieniä ja mikään kaupungeista ei ole hyvällä tasolla. Parantamisen varaa on vielä, että arvosanat pk-yritysten silmissä nousevat", sanoo kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä .

Heikoimmat arvosanat annettiin vuokra-asuntojen saatavuudessa, verotuksen tasosta sekä kunnan ja yritysten välisen keskusteluyhteyden toimivuudesta samoin kuin yritystoimintaa tukevasta kaavoituspolitiikasta.

"Vantaa sai pk-yrityksiltä risuja erityisesti kunnan veroprosentista ja kiinteistöverosta. Helsingin ja Espoon rasitteena pk-yritykset pitivät vuokra-asuntojen saatavuutta työntekijöille sekä yritystoimintaa koskevaa kaavoituspolitiikkaa", toteaa Nyrhilä.

Varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä
Helsingin seudun kauppakamari