Piilevä arvonlisävero vääristää kilpailua sosiaali- ja terveysalalla

Elinkeinoelämän järjestöjen mielestä piilevä arvonlisävero haittaa yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistä ja nostaa palvelujen hintaa. Arvonlisävero-ongelma voitaisiin poistaa järjestöjen teettämällä mallilla, jossa yksityisille palveluntuottajille ehdotetaan samantyyppistä arvonlisäveron palautusjärjestelmää, joka on jo kuntien käytössä.

Helsingin seudun kauppakamarin, Lääkäripalveluyritysten yhdistyksen, Sosiaalialan Työnantaja- ja Toimialaliiton sekä Terveyspalvelualan Liiton mielestä yksityisesti tuotetut palvelut tulisi saada kilpailullisesti samalle viivalle julkisesti tuotettujen terveys- ja sosiaalipalvelujen kanssa. Nyt piilevä arvonlisävero tuo 5-15 prosentin kilpailuhaitan ja vähentää niin kuntien kuin kuluttajienkin mahdollisuuksia ja halukkuutta käyttää ostopalveluja.

”Alv-ongelma on kärjistymässä erityisesti niillä sosiaali- ja terveyspalvelujen alueilla, joissa kuntien liikelaitokset kilpailevat yksityisen toiminnan kanssa alv-edun turvin. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi laboratorio-, kuntoutus- ja työterveyshuollon palvelut. Ehdottamamme palautusmenettely helpottaisi tilannetta”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin johtava lakimies Marko Silen.

Järjestöjen ja yritysten maksama piilevä arvonlisävero estää ja heikentää yrityksiä kehittämästä omia toiminta -ja palveluprosesseja hyvän laadun ja hintakilpailukyvyn vaatimalla tavalla.

”Palautusmenettelyn käyttöönotolla yritysten ja järjestöjen tuottamien sosiaali- ja terveyspalveluiden hinnat laskisivat ja ostopalvelut sekä kunnan oma tuotanto saisivat arvonlisäveron osalta nykyistä yhdenvertaisemmat kilpailuolosuhteet”, toteaa Lääkäripalveluyritysten yhdistyksen toiminnanjohtaja Sami Lukkarinen.

Sosiaali- ja terveyspalvelualan markkinoiden kehittäminen on aloitettava välittömästi. Alan tuottavuutta on nostettava uusilla innovaatioilla ja julkisen sektorin, yritysten ja järjestöjen yhteistyöllä.