Stubbin hallitus ottaa metropolialueen kehittämisen tosissaan

Tiistaina tehtäväänsä nimitettävän pääministeri Alexander Stubbin hallituksen ohjelma antaa lisää eväitä Helsingin metropolialueen kehittämiseen, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Heikki J. Perälä.

Helsingin metropolialueen kannalta positiivisia uutisia olivat asuntotuotannon uudet mahdollisuudet ja liikenneinvestointien edistäminen. Uuden korkotukimallin käyttöön ottaminen asuntotuotantoon ja valtion asuntorahoituksen ehtojen väljentäminen saavat onnistuessaan yksityisiä ja yleishyödyllisten asuntorakennuttajien investointeja nopeasti liikkeelle. Tämä on erityisesti palvelualan yritysten työvoiman saannin kannalta tärkeää.

Länsimetron jatke ja Pisara-rata tuottavat useiksi vuosiksi uusia mahdollisuuksia metropolialueen kehittämiseen ja asuntotuotantoon. Kaupunkien sitouttaminen sekä investointien rahoitukseen että asuntotuotannon laajentamiseen oli sekä poliittisesti kekseliäs että asiallisesti aivan oikea toimenpide. Helsingin, Espoon ja Vantaan on nyt osoitettava, että ne vastaavat hallituksen esittämään haasteeseen ja voimistavat asuntotonttien kaavoitusta tuntuvasti.

Helsingin seudun sisäisen kehityksen kannalta hallitusohjelman asunto- ja liikennepoliittiset linjaukset ovat varsin vaikuttavia. Toteutuessaan ne pitävät kasvun painopisteen useiden vuosien ajan tiiviisti pääkaupunkiseudulla. Tämän pitäisi antaa ajattelemisen aihetta kehyskunnille, kun ne päättävät suhtautumisestaan kuntarakenteen kehittämiseen, sanoo Perälä.

Toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, Helsingin seudun kauppakamari

p. 050 66 773, heikki.perala@chamber.fi