Taloudessa odotettua vahvempi kasvu – huomisen taivaalla tummia pilviä

Helsingin seudun (pääkaupunkiseutu ja kehysalueet) toimialakatsaus 2/2008

Talouden kasvu jatkui odotettua vahvempana Helsingin seudulla kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvua oli noin 5 prosenttia edellisvuodesta. Kasvu oli seudulla nopeampaa kuin koko maassa. Työllisyyden kasvu kiihtyi entisestään. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä työllisten määrä nousi 3,4 prosenttia edellisvuodesta. Koko maassa työllisyys kasvoi 2,4 prosenttia.

"Tuotannon ja työllisyyden kasvulukuja ei saa jäädä paikalleen ihastelemaan. Kansainvälisissä suhdanteissa näkyy merkkejä, jotka voivat vaikuttaa myös Helsingin seudun tuotanto- ja työllisyyslukuihin. Toistaiseksi olemme pärjänneet hyvin. Huolestuttavaa on, että palkkasummat ovat kasvaneet monilla toimialoilla liikevaihdon kasvua enemmän. Asetelma olisi vähintäänkin haastava, jos tuotannon kasvu hidastuisi", sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista.

Asuntotuotannossa ollaan kaukana tavoitteista

Helsingin seudulla valmistui viime vuonna 9 000 asuntoa. Määrä oli 500 asuntoa suurempi kuin vuotta aiemmin. Helsingissä valmistui 2 900, Espoossa noin 1 700 ja Vantaalla 1 400 asuntoa. Kehyskunnissa tuotanto nousi lähes 3 000 asuntoon.

"Asuntotuotannon kasvu ei tule kuitenkaan lähitulevaisuudessa jatkumaan, sillä sekä rakennuslupien että aloitettujen uusien asuntojen määrä jäi viime vuonna alle 9 000. Näin ollen Helsingin seudun 13 000 vuosittaisen uuden asunnon tavoitemäärä ei näytä toteutuvan lyhyellä aikavälillä. Toivottavasti seudun kunnat ja valtiovalta tarttuvat tähän yhteen koko Suomen kannalta tärkeään elinkeinopoliittiseen asiaan entistä terhakkaammin", korostaa Nyrhilä.

Suhteellisesti eniten asuntoja valmistui Keravalla; 14,1 asuntoa 1 000 asukasta kohti. Myös Vihdissä, Tuusulassa, Kirkkonummella, Sipoossa ja Mäntsälässä valmistui yli 10 asuntoa 1 000 asukasta kohti. Espoossa ja Vantaalla valmistui noin 7 ja Helsingissä 5 asuntoa 1 000 asukasta kohti.