Talouskasvu hidastui selvästi Helsingin seudulla – taantumaa ei kuitenkaan näköpiirissä

Kansainvälisen talouden ongelmat heijastuivat Helsingin seudulle. Talouskasvu hidastui selvästi, mutta jatkui positiivisena vuoden kolmannella neljänneksellä. Tuotanto kasvoi 3 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Koko maassa tuotanto kasvoi noin 2 prosenttia.

Kasvun hidastuminen heijastui myös työmarkkinoille. Helsingin seudulla asuvien työllisten määrä kasvoi silti noin yhden prosentin ja seudulla sijaitsevien työpaikkojen määrä 1,5 prosenttia edellisvuodesta.

”Helsingin seutu ei ole ajautumassa taantumaan tänä vuonna, joskin kasvuluvut ovat oleellisesti pudonneet vuoden alkupuolen luvuista. Nyt ei saa pysähtyä tämän päivän ongelmiin, vaan katseet on suunnattava huomiseen”, sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista.

Uusimaa Suomen johtava kasvualue

Väestönkasvu oli Uudellamaalla nopeinta Suomessa vuosina 2005-2008. Kasvua oli vuodessa keskimäärin 1,1 prosenttia. Työllisyyden kasvu oli Uudellamaalla kolmivuotisella jaksolla 2,2 prosenttia vuodessa. Edelle kiilasivat mm. Itä-Uusimaa ja Kanta-Häme, joiden kasvu perustui osittain Helsingin seudun vetovoimaan.

”Työllisyys ja väestön kasvu liittyvät tiiviisti yhteen. Työllisyyden kasvu vetää alueelle muuttajia. Väestökasvu luo kasvumahdollisuuksia erityisesti palvelualan yritystoiminnalle”.

”Nyt on varmistettava seudun kasvuedellytysten jatkuminen. Asuntotuotannon, erityisesti vuokra-asuntotuotannon turvaaminen on avainasemassa. Lisäksi länsimetron sekä kantatie 51:n rakentaminen on saatava käyntiin. Nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat rattaiden pyörimiseen vauhdin taas lisääntyessä”, korostaa Nyrhilä.