Tuotanto väheni Helsingin seudulla rajusti

Lama syveni alkuvuoden aikana Helsingin seudulla lähes yhtä rajusti kuin koko maassa. Tuotanto väheni seudulla noin kahdeksan prosenttia edellisvuodesta.

"Laman vaikutukset näkyivät Helsingin seudulla ensimmäisen kerran myös palvelualalla, jossa erityisesti majoitus- ja ravitsemisala oli laskussa. Teollisuuden, rakentamisen sekä tukkukaupan ja kuljetusten alamäki jatkui edelleen reippaana Helsingin seudulla", sanoo varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä Helsingin seudun kauppakamarista. Helsingin seudun yritysten yhteenlaskettu liikevaihto jatkoi laskuaan entistä jyrkemmin. Pudotusta oli 18 prosenttia. Laman vaikutukset näkyivät vahvasti myös Helsingin seudun työmarkkinoilla kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Sekä seudulla asuvien työllisten että seudulla sijaitsevien työpaikkojen määrä väheni noin 1,5 prosenttia. Koko maassa pudotus oli vielä voimakkaampi, noin kolme prosenttia. "Työllisyys on kääntynyt Helsingin seudulla laskuun, mutta samaan aikaan väestönkasvu on jatkunut. Tämä on heijastunut seudun työmarkkinoille työttömyyden kasvuna ja työvoiman ulkopuolella olevan väestön lisääntymisenä", toteaa Nyrhilä.