Valtion sitouduttava pääkaupunkiseudun liikenneinvestointeihin

Pääkaupunkiseutu on sitoutumassa parhaillaan käsiteltävänä olevaan liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Nyt on valtion vuoro. Seuraavalta hallitukselta tarvitaan selkeä kanta pääkaupunkiseudun liikennehankkeiden toteuttamisesta ja rahoittamisesta yhdessä kuntien kanssa, sanoi Helsingin seudun kauppakamarin puheenjohtaja Arto Hiltunen kauppakamarin syyskokouksessa keskiviikkona.

"On hyvä asia, että maan hallitus on jo tehnyt periaatepäätökset valtion osallistumisesta länsimetron suunnitteluun ja kehäradan valmisteluun. Helsingin metropolialueen liikenneinvestoinnit tuottavat nopeasti kustannuksensa takaisin yritystoiminnan aktiivisuuden kautta."

"Sen sijaan seudun sisäisessä liikenteessä on edelleen paljon kehitettävää. Poikittaiset tieyhteydet pitää saada kuntoon ja esimerkiksi Kehä III:n perusteellinen parannus tulee nostaa kiireellisimpien hankkeiden listalle. Myös Helsingin keskustan liikennettä on kehitettävä ja keskustatunneli on syytä saada pian toteutukseen", toteaa Hiltunen.

"Jatkossa myös seudun itsensä on laajennettava näkökulmaa infrastruktuurin kehittämisessä. Neljän kaupungin muodostaman pääkaupunkiseudun sijasta on seuraavassa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa tarkasteltava koko metropolialueen liikennettä ja sen vaatimia investointeja. Liikenteen suunnittelun pohjaksi tarvitaan koko työssäkäyntialueen kattava näkemys", Hiltunen visioi.