Yritysmyönteisyys puuttuu Helsingin seudun kuntien käytännön teoista

Elinkeinoelämän tarpeita ei oteta huomioon riittävästi Helsingin seudun kuntien päätöksissä ja toiminnassa. Kuntien johdossa yritysten haasteita ymmärretään, mutta käytännön toiminnassa yritysmyönteisyys ei toteudu.

Kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä on pettynyt tulokseen.

”Odotin jäsentemme käsitysten alueen kuntien yritysmyönteisyydestä kohentuneen, mutta monissa asioissa ollaan edelleen puheen tasolla. Johtoportaan yrittäjyysmyönteisyys ei ulotu käytännön päätöksentekijöihin asti”, Nyrhilä harmittelee.

Viime vuosien vastaaviin kyselyihin verrattuna edistysaskel on, että yritysten mielestä kaupunkien johtajat ymmärtävät elinkeinoelämän haasteita. Pettymys puolestaan se, ettei yritysmyönteisyys näy arkipäivän käytännön toiminnassa.

Espoo pääkaupunkiseudun yritysmyönteisin kaupunki

Kauppakamarin kyselyssä Espoo nousi pääkaupunkisedun yrittäjämyönteisimmäksi kouluarvosanalla 7,6. Aiempien tutkimusten ykkönen Vantaa jäi toiseksi yleisarvosanalla 7,5. Helsinki sai täsmälleen saman arvosanan 7,3 kuin viime vuonna.

”Arvosanoja ei voi pitää riittävinä. Kaikilla kaupungeilla on huomattavasti parantamisen varaa. Esimerkiksi Helsinki on asettanut tavoitteekseen olla Suomen yrittäjämyönteisin kaupunki vuonna 2016. Toivottavasti näemme hypyn parempaan jo ensi vuonna”, Nyrhilä sanoo.

Helsingin seudun kauppakamarin kuntakyselyyn vastasi 708 kauppakamarin toimialueen eri toimialan yritystä. Vastaajista huomattava osa oli pk-yrityksiä.

Yrityksiä kismittää myös liikenteen heikko sujuvuus, etenkin Vantaalla julkiseen liikenteeseen toivotaan parannusta. Helsingissä risuja annetaan myös yritysten pysäköintiongelmista.

”Kaupunkien elinvoimaisuus tarvitsee yrityksiä. Yksinomaan asumisen ja asukkaiden ehdoilla toimiminen ei ole oikea ratkaisu pitämään pk-yrityksiä hengissä”, varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä korostaa.

Varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä, Helsingin seudun kauppakamari, p. 050 66 774, jorma.nyrhila@chamber.fi