YRITYKSET TOIVOVAT KAUPUNGEILTA LISÄÄ ROHKEUTTA PÄÄTÖKSENTEKOON

TIEDOTE
JULKAISUVAPAA

Helsingin seudulla toimivien yritysten päättäjät toivovat kaupungeilta lisää rohkeutta ja hallittua riskinottoa päätöksentekoon – sekä pääkaupunkiseudun kaupungeilta lisää yhteistyötä. Lähes puolet (42 %) yrityspäättäjistä pitää tätä tärkeimpänä kehittämiskohteena Helsingin seudun elinvoimaisuuden parantamiseksi. Yritykset uskovat digitalisaation, kaupungistumisen ja globalisaation luovan uusia liiketoimintamahdollisuuksia seudulla seuraavan kymmenen vuoden aikana. Helsinkiä pidetään jo nyt verrattain houkuttelevana liiketoiminnan kokeilualustana. Kasvun mahdollisiksi esteiksi tunnistetaan kuitenkin osaajien saatavuus ja korkeat asumiskustannukset.

Tiedot selviävät Aula Researchin Helsinki Business Hubin toimeksiannosta tekemästä Helsinki 2026 –selvityksestä, jossa 227 Helsingin seudun yrityspäättäjältä kysyttiin syys-lokakuussa 2016, miltä Helsingin arvioidaan näyttävän liiketoiminnan kannalta seuraavan kymmenen vuoden aikana.

- Osana maakuntauudistusta kaupunkien rooli elinvoimapolitiikan toteuttamisessa tulee entisestään korostumaan. Pääkaupunkiseudun kaupungeilla onkin hyvä mahdollisuus osana tätä uudistusta näyttää maailmanlaajuisesti esimerkkiä siitä, miten kaupunkiseutua voidaan kehittää elinvoimaiseksi yhdessä yritysten kanssa, sanoo Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

Selvityksessä keskityttiin ICT-, terveys- ja smart & clean –alan yrityksiin. Toimialojen välillä selkeimmät erot liittyvät toiminnan kansainvälistymiseen ja digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin. Selvästi yli puolet sekä ICT- että terveysalan yrityksistä on ns. born global, eli kansainvälisiä jo perustamisesta lähtien, smart & clean –alan yrityksistä vain 6 %. Digitalisaation näkee tuovan uusia liiketoimintamahdollisuuksia 62 % terveysalan päättäjistä ja jopa 73 % ICT-alan päättäjistä, mutta vain 20 % smart & clean –yritysten päättäjistä.

Helsinki 2026 -selvitykseen haastateltiin lisäksi kuusi vaikuttajaa ja visionääriä, mm. Euroopan investointipankin varapääjohtaja Jan Vapaavuori. Myös Vapaavuori peräänkuuluttaa rohkeutta ja ketteryyttä pääkaupunkiseudun kaupungeilta:

- Helsingin seudun heikkous on sen hitaus, kankeus ja byrokratian määrä. Töölönlahti alkaa viimein rakentua 20 vuoden pohdinnan jälkeen. Haluaisin nähdä enemmän uskallusta ja nopeampia prosesseja. Haluaisin myös nähdä alueen kaupunkien suhtautuvan toisiinsa parhaina kavereina. Yhteistyötä pitäisi tehdä myös strategisella tasolla sekä niissä vaikeammissa kysymyksissä, joissa yhteisen mielipiteen löytyminen ei ole taattua, Vapaavuori sanoo kommenttipuheenvuorossaan Helsinki 2026 –selvityksessä.

Lisätietoja

Marja-Liisa Niinikoski, toimitusjohtaja, Helsinki Business Hub, puh 040 538 4541, marja-liisa.niinikoski@hbh.fi
Melina Mäntylä, tutkimusjohtaja, Aula Research, puh +358 40 8217842, melina.mantyla@aularesearch.fi

Lataa Helsinki 2026 -raportti: http://www.helsinkibusinesshub.fi/wp-content/uploads/2017/02/Helsinki-2026-raportti_printti.pdf