Helsingin Helpit palvelivat kesällä 145 000 matkailijaa

Helsinki Help -matkailuneuvojat aloittivat työnsä Helsinki-päivänä 12.6. Elokuun loppuun mennessä asiakaskohtaamisia on kertynyt 145 000.

Anton Karppasen, 21, ja Sofia Perhomaan, 29, kesä Helsinki Helppinä on ohi. Anton opiskelee kolmatta vuotta Aasian tutkimusta Helsingin yliopistolla ja lähtee nyt vuodeksi Kiinaan vaihto-oppilaaksi. Sofia on filosofian maisteri kulttuurimaantieteen oppialalta. Hän palasi keväällä Perusta, jossa hän teki kahdeksan kuukautta vapaaehtoistyötä naisten voimauttamisohjelman parissa.

”Koska Lappi aukeaa?”, ”Mille terassille paistaa nyt aurinko?”, ”Koska Haloo Helsinki palaa keikkatauolta?”, ”Voinko käyttää Helsingissä eurodollareita?”, ”Miksi Uspenskin katedraalin kupoleita koristaa tuollainen risti?”*. Kimurantteja kysymyksiä, joihin Helsinki Helpit saivat etsiä tänä kesänä vastauksia.

Helsinki Helppejä oli tänä kesänä 22, ja heidän kielivalikoimaansa kuului yhteensä 14 kieltä: suomi, ruotsi, englanti, venäjä, tanska, saksa, ranska, espanja, italia, portugali, puola, kiina, japani ja korea.

Matkailuneuvojat liikkuivat pareittain keskustan alueella ja olivat risteilyaluksia vastassa satamissa. Eniten asiakaskohtaamisia oli Rautatieaseman infopisteellä ja Keskuskadulla sijaitsevalla infokontilla. Myös ”Helppimobiili”, eli esitelaatikolla varustettu polkupyörä houkutteli matkailijoita kääntymään Helsinki Helpin puoleen.

– Kesän kiireisin päivä oli maanantai 25.7. Tuolloin Helsingissä oli yhtä aikaa kolme suurta risteilyalusta, jotka toivat kaupunkiin noin 9 500 matkailijaa. Heistä suurin osa oli brittejä, yhdysvaltalaisia, italialaisia, espanjalaisia ja ranskalaisia, helppiesimies Anni Lehtonen kertoo.

– Noin 90 prosenttia Helsinki Helppien asiakkaista on ulkomaalaisia, ja seuraavaksi suurin asiakasryhmä on helsinkiläiset. Matkailuneuvojat ovat tulleet heille tutuiksi vuosien varrella, joten he osaavat kysyä päivän tapahtumista tai tiedustella ravintolavinkkejä. Kaupunkilaiset tietävät myös, että Helsinki Helpeiltä saa rahanarvoisia etukuponkeja, helppiesimies Petteri Paavilainen sanoo.

Visit Helsingin matkailuneuvonnan palvelukonseptin uudistaminen alkaa syksyllä. Tavoitteena on löytää parhaat keinot palvella matkailijaa juuri silloin kun hän neuvontaa kaipaa. Uutta tapaa palvella testataan Helsinki-Vantaan lentoaseman transit-alueella, jossa pop up -neuvontapisteen palveluita suunnataan erityisesti aasialaisille matkailijoille.

Matkailuneuvonnan uudistustyö liittyy Helsingin markkinoinnin uudistamiseen. Lue aiheesta lisää Brand New Helsinki -sivulta.

Helsinki Help -toiminta alkoi työllistämishankkeena vuonna 1995. Nyt Helppi-projektin rahoittavat ja mahdollistavat Helsingin kaupungin lisäksi kumppaniyritykset, joita oli tänä vuonna mukana ennätykselliset 29 kappaletta:

Ateneum, Hard Rock Cafe, Royal Line/City Tour, JT-Line, Strömma, Tallink Silja, Linnanmäki, Helsinki City Markkinointi, Helsingin Juhlaviikot, A&S Ravintolat, Sea Life, Visit Porvoo, Sotamuseo, Viking Line, Helsingin Taidemuseo, Hernesaaren Ranta, Teatterimuseo, Valokuvataiteen museo, Hotelli- ja ravintola-alan museo, Musiikkitalo, Galleria Esplanadi, Happy Hour Restaurants, HOK-Elannon ravintolat, Didrichsenin taidemuseo, Kankurin Tupa, Löyly, Graniittiravintolat, OTZ Shoes, Halti, DNA ja Huawei.

*Monet Uspenskin katedraalin kupolien risteistä eivät muistuta mitään tavallisimmista ristimalleista. Ristin alla oleva puolikaari muodostaa yhdessä ristin kanssa laivan, jossa kaari on alus ja risti sen masto. Monet Kristuksen apostoleista olivat kalastajia, ja laiva on kalan ohella yksi varhaisia kristinuskon symboleja. Itse kirkkorakennuskin mielletään usein maailman myrskyssä seilaavaksi laivaksi.
Asiantuntijana Uspenskin katedraalin vahtimestari Tuomas Lempinen.

Vastaava matkailutiedottaja Mari Somero, 09-310 36622, mari.somero@hel.fi
Helsinki Help -esimiehet Anni Lehtonen ja Petteri Paavilainen: helpit@hel.fi

Viestintä- ja mediavastaava Eija Väliranta, Visit Helsinki/Helsingin Markkinointi Oy, eija.valiranta@hel.fi tai
puh. 09 310 25800.

Helsingin Markkinointi Oy on Helsingin kaupungin omistama markkinointiyhtiö. Visit Helsinki on markkinointinimi, jota Helsingin Markkinointi Oy käyttää.

Avainsanat: