• Helsinki Partners/

Helsingissä kävi viime vuonna ennätysmäärä kongressivieraita – taloudelliset vaikutukset olivat lähes 115 miljoonaa euroa

Vuonna 2016 Helsingissä järjestettiin 286 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui 60 790 kongressivierasta.

Kuva: Messukeskus, Pekka Hannila/Sorbass Oy

Helsingissä järjestettiin vuonna 2016 useita yli 500 osallistujan kongresseja: polttomoottorialan tutkimukseen keskittynyt CIMAC World Congress, pohjoismaisten gynekologien Nordic Congress of Obstetrics and Gynecology NFOG 2016, internetin verkkotunnuksia ja nimipalvelua koordinoivan organisaation ICANN56, eurooppalainen lisääntymislääketieteen jättikongressi ESHRE 2016 ja elokuun lopussa järjestetty Euroopan kaupunkihistoriatutkijoiden (European Association of Urban Historyn) 13th International Conference on Urban History.

Vilkas kongressivuosi näkyi myös kävijöiden kokonaismäärässä: vuonna 2016 Helsingissä rekisteröitiin 60 790 kongressivierasta. Aiempana ennätysvuonna 2014 osallistujia tilastoitiin hieman alle 41 000.

Kongressimatkailija jättää Helsinkiin keskimäärin 1 887 euroa (Finland Convention Bureaun Delegaattitutkimus 2013), joten kongressimatkailulla on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia pääkaupunkiseudulle.

– Helsingin hotellikapasiteetin kasvu auttaa meitä jatkossa kilpailemaan paremmin suurista kansainvälisistä kongresseista. Viime vuonna pääkaupunkiseudulle saatiin tuhat uutta hotellihuonetta, ja vuonna 2017 avautuva hotelli St. George ja vuonna 2018 avautuva Lapland Hotel Boulevard lisäävät huonekapasiteettia entisestään, Helsinki Convention & Events Bureaun kongressipäällikkö Ines Antti-Poika sanoo.

Helsinki on yhä yksi maailman suosituimmista kongressikaupungeista: viime vuonna julkaistussa Union of International Associations (UIA) -tilastossa se on sijalla 24.

– Ehdottomia valttejamme ovat paitsi luotettava maine, palvelujen korkea taso, hyvät yhteydet ja turvallisuus, myös huippuosaamisemme ja tutkimuksen korkea taso monella tieteen alalla.

– Helsingin markkinointi uudistuu, ja yksi sen strategisista tavoitteista on houkutella kaupunkiin yhä enemmän kansainvälisiä kongresseja, yrityskokouksia ja -tapahtumia. Helsingin asema huippuosaamisen keskuksena tukee tätä tavoitetta. Kongressit ovat merkittävä tapa vahvistaa kaupungin tunnettuutta ja houkuttelevuutta, Antti-Poika sanoo.

Vuoden 2017 suurin kongressi tuo Helsinkiin lähes 8 000 osallistujaa

Helsinki isännöi kesäkuussa 2017 osanottajamäärältään maailman suurinta vuosittaista allergologian alan tieteellistä kokousta. EAACI-järjestön (European Academy of Allergy and Clinical Immunology) kongressi tuo Messukeskukseen lähes 8 000 osallistujaa, ja sen taloudelliset vaikutukset ovat yli 15 miljoonaa euroa. Kongressia ei ole aikaisemmin järjestetty Helsingissä.

– EAACI-kongressia on yritetty saada Helsinkiin moneen otteeseen, ja nyt, yli 10 vuotta kestäneen sinnikkään työn jälkeen Helsinki onnistui saamaan kongressin isännöitäväkseen. Kongressin presidenttinä toimii professori Antti Lauerma HYKS:n Tulehduskeskuksesta, kongressipäällikkö Ines Antti-Poika sanoo.

Kesällä 2017 Helsingissä järjestetään useita suuria kongresseja:

• Kesäkuussa Sitra isännöi Finlandia-talossa 1 000 hengen kiertotalouskongressia World Circular Economy Forumia
  • Maailman glaukoomajärjestön isännöimään 7th World Glaucoma Congress -tapahtumaan odotetaan 3 000 silmäsairauksien asiantuntijaa. Kongressi järjestetään Messukeskuksessa kesäkuussa
  • Worldcon – World Science Fiction Convention 2017 kokoaa 3 000 tieteiskirjallisuuden ystävää Messukeskukseen elokuussa
  • AMEE-järjestön Annual Conference of the Association for Medical Education in Europe järjestetään elokuussa, ja tapahtumaan odotetaan 3 500 kongressivierasta.

Helsingin Markkinointi Oy
Helsinki Convention & Events Bureau