Helsinki Helpit matkailijoiden liikkuvana apuna 12.6. alkaen

Helsinki Help -matkailuneuvojat aloittavat jälleen liikkuvan matkailuneuvonnan jalkautumalla kantakaupungin alueelle ja risteilysatamiin Helsinki-päivänä 12.6. Tänä kesänä matkailijoita palvelee 26 Helppiä, jotka partioivat kaduilla pääsääntöisesti klo 9–16 aina 23.8. asti. Viime kesänä Helpit palvelivat yli 161 000 asiakasta, mikä on jälleen uusi ennätyslukema.

Helsinki Helpit palvelevat asiakkaita myös Infokontissa, joka sijaitsee tänä vuonna uudessa paikassa Keskuskadulla, Ateneumin ja Makkaratalon välissä.

- Uuden sijoituspaikan tarkoituksena on tavoittaa erityisesti junalla saapuvat kotimaiset ja ulkomaiset matkailijat, kun junayhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalta keskustaan heinäkuussa avautuu, sanoo Visit Helsingin asiakaspalvelupäällikkö Sanna Salonen.

Lisäksi Helpit ovat apuna Katajanokan terminaalissa ja Olympiaterminaalissa sekä ovat vastaanottamassa kaikkia kansainvälisiä risteilyaluksia eri laitureilla. Helppejä partioi myös Gymnaestrada-voimistelufestivaalin tapahtumapaikoilla 12.–18.7.

Helpeillä on käytössään kahdeksan polkupyörää ja yksi ns. Helppimobiili, eli pyörä, jonka etuosassa on esitelaatikko. Asiakkaita he palvelevat 13 eri kielellä. Tänä vuonna on panostettu erityisesti kiinan kieleen, jota taitaa kuusi Helppiä. Helpit on helppo tunnistaa vihreistä info-liiveistään. Arkisin Esplanadin puiston, Kauppatorin ja Senaatintorin tuntumassa voi tavata myös Helppi-maskotin, joka liikkuu Helppien mukana lapsiperheiden iloksi.

Kumppanitoiminta lisää toimintamahdollisuuksia

Helsinki Help -toiminnan päärahoittaja on Helsingin kaupunki, mutta yritysyhteistyökumppanit ovat yhä tärkeämmässä asemassa toiminnan mahdollistamisessa. Tänä vuonna kumppaneita on ennätykselliset 25 kappaletta. Helpit jakavat karttojen ja esitteiden ohella Helsinki Help -etuvihkoa, joka sisältää tarjouksia muun muassa keskustan liikkeisiin, museoihin ja ravintoloihin.

- Yrityskumppanit tarjoavat  esimerkiksi Helppien varusteita, kuten kengät, ulkovaatteet ja tabletit. Mukana olevat yritykset antavat lisäarvoa etuineen matkailijoille ja vastavuoroisesti kumppanit saavat näkyvyyttä Helppien ja etuvihkon kautta, Salonen tiivistää yritysyhteistyötoiminnan.

Helsinki Help -kumppanit ovat tänä vuonna Ateneum, Hard Rock Café, Helsinki Lines, JT-Line, Strömma, Musiikkitalo, Linnanmäki, Helsinki City Markkinointi, Helsingin Juhlaviikot, A&S Ravintolat, Taidehalli, Fiskars Home, Karhu, Torikorttelit, Tallink Silja, Sea Life, Halti, Kankurin tupa, Visit Porvoo, DNA, Finlandia-ravintola, HOK-Elanto, Santa Claus Lisencing, Sotamuseo ja Viking Line.

Haluttu ja hauska kesätyö

Kesätyö Helppinä kiinnosti jälleen monia, hakemuksia vastaanotettiin tänä vuonna 360 kappaletta. Työ Helppinä on vaativaa mutta myös monipuolista ja hauskaa.

- Mieleenpainuvimpiin kysymyksiin lukeutuvat hiihtomahdollisuuksista kysyminen alkukesästä ja esimerkiksi se, että Havis Amandaa on luultu Kööpenhaminan Pieneksi Merenneidoksi, sanoo Helsinki Helppien esimiehenä toimiva Krista Kaipainen.

Eniten Helpeiltä kysytään tietoja nähtävyyksistä, ruokapaikoista sekä paikallisten että Helppien omia suosikkikohteita. Helsinki Help -toiminta alkoi työllistämishankkeena vuonna 1995, mistä lähtien matkailijat ja kaupunkilaiset ovat saaneet Helpeiltä vinkkejä Helsingin kokemiseen.

Matkailuneuvontapisteiden aukioloajat kesäkaudella

Pohjoisesplanadin matkailuneuvonta palvelee asiakkaita 14.9. asti arkisin klo 9–20 ja lauantaina ja sunnuntaina klo 9–18. Keskuskadun infokontilla palvellaan 12.6.–23.8. päivittäin klo 9.30–17.30. Lentoasemalla matkailuinfopiste on jatkuvasti avoinna ympäri vuorokauden. Matkailuneuvojat palvelevat asiakkaita joka päivä klo 10–20 ja palveluaikojen ulkopuolella asiakkaiden käytettävissä on esitteitä ja yleisöpäätteitä.

Lentoaseman matkailuinfo uusittu

Lentoaseman seudullinen matkailuinfo on lentoaseman palvelu-uudistuksen myötä muuttanut uuteen sijaintiin Saapuvat 2A -aulassa ja sen ilmettä on uudistettu. Lentoaseman matkailuinfo teki jälleen vuonna 2014 kävijämääräennätyksen, ja siellä palveltiin vuoden aikana yli 320 000 asiakasta. Lentoaseman matkailuinfo oli kävijämäärillä mitattuna Helsingin matkailuneuvonnan suosituin neuvontapiste.

Kuvia median käyttöön: http://materialbank.visithelsinki.fi/?cart=1426-cdcdbefhic&l=EN

Sanna Salonen, asiakaspalvelupäällikkö, Visit Helsinki/Helsingin Markkinointi Oy, sanna.salonen@hel.fi, puh. 09 310 36597.

Helsinki Help -esimiehet:
Krista Kaipainen, puh. 044 959 2027 ja Lotta Peltola, puh. 044 959 2024, helpit@hel.fi
www.visithelsinki.fi

Visit Helsinki on markkinointinimi, jota käyttää Helsingin Markkinointi Oy. Helsingin Markkinointi Oy on Helsingin kaupungin omistama markkinointiyhtiö.

Avainsanat:

Pikafaktat

Helsinki Help -matkailuneuvojat aloittavat jälleen liikkuvan matkailuneuvonnan jalkautumalla kantakaupungin alueelle ja risteilysatamiin Helsinki-päivänä 12.6. Tänä kesänä matkailijoita palvelee 26 Helppiä, jotka partioivat kaduilla pääsääntöisesti klo 9–16 aina 23.8. asti. Viime kesänä Helpit palvelivat yli 161 000 asiakasta, mikä on jälleen uusi ennätyslukema.

Lainaukset

Uuden sijoituspaikan tarkoituksena on tavoittaa erityisesti junalla saapuvat kotimaiset ja ulkomaiset matkailijat, kun junayhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalta keskustaan heinäkuussa avautuu.
Sanna Salonen, asiakaspalvelupäällikkö, Visit Helsinki
Yrityskumppanit tarjoavat esimerkiksi Helppien varusteita, kuten kengät, ulkovaatteet ja tabletit. Mukana olevat yritykset antavat lisäarvoa etuineen matkailijoille ja vastavuoroisesti kumppanit saavat näkyvyyttä Helppien ja etuvihkon kautta
Sanna Salonen, asiakaspalvelupäällikkö, Visit Helsinki
Mieleenpainuvimpiin kysymyksiin lukeutuvat hiihtomahdollisuuksista kysyminen alkukesästä ja esimerkiksi se, että Havis Amandaa on luultu Kööpenhaminan Pieneksi Merenneidoksi.
Krista Kaipainen, Helsinki Helppien esimies, Visit Helsinki