Helsinki-päivää vietetään tänä kesänä kahtena päivänä: sunnuntaina 11.6. ja maanantaina 12.6.

Sunnuntaina ohjelmaa on erityisen paljon lapsiperheille, maanantaina kaikille kaupunkilaisille. Ohjelma on julkaistu osoitteessa www.helsinkipäivä.fi.

Ruffle Army esiintyy Helsinki-päivänä Esplanadin puistossa. Kuva: Jussi Hellsten

Tänä kesänä Helsinki-päivän aamukahvit nautitaan Helsingin pormestarin isännöimässä tapahtumassa hylkeiden parissa Senaatintorilla 12.6. kello 9.

Hylkeet ovat osa HejHylje! -kampanjaa, jossa taiteilijat antavat Stefan Lindforsin muotoilemalle hyljepatsaalle oman silauksensa. Hylkeet muistuttavat Itämeren suojelun tarpeesta. Mukana on myös Kasper Strömmanin kuuluisa kakkaemojihylje.

Espan lavalla nimetään Stadin friidu ja kundi kello 11. Yleisöä pyydetään ottamaan huomioon perinteisestä poikkeava kellonaika. Tänä vuonna friiduksi ovat ehdolla Irja Askola, Baba Lybeck, Pia Landen ja Pirkko Saisio. Kundiksi ovat ehdolla Jörn Donner, Teemu Laajasalo, Jan Vapaavuori ja Vesa-Matti Loiri. Iltapäivällä Esplanadin puistossa järjestetään nostalgiset puistotanssit.

Kaupungintalon juhlasalissa raikaavat Itsenäisyyden laulut kello 17. Helsinkiläisiltä on kysytty muistoja itsenäisyyden ajan lauluista, ja niitä kuullaan nyt Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaan kuuluvassa yhteislaulutilaisuudessa.

Helsinki-päivän ilmaiskonsertti Töölönlahden tapahtumapuistossa

Helsinki-päivän ilmaiskonsertti järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Radio Suomipopin kanssa Töölönlahden uudessa tapahtumapuistossa, Finlandia-talon takana. Esiintyjinä nähdään Erin, Chisu, Kaija Koo, Mikael Gabriel, The Rasmus, Lauri Tähkä ja Antti Tuisku. Alueen portit avataan 14.30.

Helsinki-päivän festaritunnelmasta pääsee nauttimaan myös Kontulan OstariFestareilla kello 13–20 ja Lasten Katubileissä sympaattisessa Puu-Vallilassa kello 14–18. Jättisaippuakuplaryhmä Ruffle Armyn esitykset ihastuttavat lapsiperheitä Esplanadin puistossa kello 14–16, puolen tunnin välein.

Pitkät, valkoliinaiset pöydät täyttävät Pohjoisespan, kun 1 000 kaupunkilaista vieraineen saapuu syömään Helsingin taivaan alle klo 19. Tapahtumaan pitää varata pöytäpaikat etukäteen.

Helsinki-päivään kuuluu myös perinteinen Jurttasauna Töölönlahdella, jossa pääsee saunomaan sekä sunnuntaina että maanantaina kello 15–21. Saunominen tapahtuu sekasaunassa, mutta miehille ja naisille on erilliset pukuhuoneet. Jurttasauna on päihteetön.

Satakielikierros kruunaa kaupungin syntymäpäivähulinat. Kierros on Puistola-Seura ry:n järjestämä retki, joka kestää 2,5 tuntia. Lähtö on 12.6 kello 22 Malmin lentokenttää kiertävän ulkoilupolun parkkipaikalta.

Juhlinta alkaa jo sunnuntaina 11.6.

Tänä vuonna Helsinki-päivän juhlinta alkaa jo sunnuntaina 11.6. Silloin on erityisen paljon ohjelmaa lapsiperheille.

Sunnuntaina Espan lavan ohjelmaa isännöivät kolmikielisesti Johan Storgård ja Hauskaa Helsingissä – Roligt i Helsingfors – Fun in Helsinki -koomikot Ali Jahangiri, Fredi Lilius, Riku Suokas, Rich Lyons ja Anitta Ahonen kello 13–18.

Sunnuntaina myös Pikkuroban toimijat keräävät rivinsä ja juhlistavat kaupunkikeskustan hiljaisimman kadunpätkän uutta tulemista Pikku Roba, Isot Bileet -korttelijuhlassa, jossa on ruokaa, musiikkia, katutaidetta, lastenohjelmaa, kohtaamisia ja yhteistä tekemistä kello 11–17.

Helsingin Kaupunginmuseossa on BabyTango kello 12–15. Esitykset ovat kello 12 ja 14, ja ne kestävät 40 minuuttia.

Forest Foody -villivihannesretki vie kaupunkilaiset virkistymään ja nauttimaan Uutelan luontoon. Lähtö on kello 10 kahvila Kampelan (Uutelantie, Vuosaari) edestä. Retkellä kerätään kesäkuun satokauden villivihanneksia ja -yrttejä.

Sunnuntaina 11.6. yleisöllä on mahdollisuus kuulla Helsingin tuoreita pormestareita Sanomatalon Mediatorilla kello 15–16. Paikalla Jan Vapaavuori, Nasima Razmyar, Anni Sinnemäki ja Sanna Vesikansa. Pormestarit lavalla -tapahtuman juontaa Katja Kuokkanen, ja sinne on vapaa pääsy. Istumapaikkoja on rajoitetusti.

Helsinki-päivänä voi tehdä myös vapaaehtoistyötä

Helsinki-päivään on perinteisesti kuulunut talkoohenki, ja päivän aikana on totuttu näkemään erilaisia hyväntekeväisyystempauksia.

Tänä vuonna kaupunkilaisia kannustetaan tekemään vapaaehtoistyötä ja hyvää yhdessä. Helsinki-päivä tekee yhteistyötä OP Ryhmän kanssa, joka ylläpitää Hiiop100.fi-sivustoa.

Hiiop100.fi on vapaaehtoistoiminnan tori ja kohtaamispaikka, jossa tehtäviä voi etsiä teeman, paikan ja ajankohdan mukaan. Sivustolla voi myös ilmoittaa tehtävän, jota on järjestämässä ja etsiä siihen tekijöitä. Sivuston tavoitteena on madaltaa kynnystä vapaaehtoistyön tekemiseen. Hiiop100.fi on osa OP:n lahjaa satavuotiaalle Suomelle.

Tee oma #helsinkipäivä

Helsinki-päivänä järjestetään lähes 200 tapahtumaa eri puolilla kaupunkia. Tapahtumat löytää helposti Helsinki-päivän uudistuneilta nettisivuilta, jossa omat suosikit voi tallentaa listaksi. Listan voi jakaa ystäville somessa ja tallentaa tai tulostaa pdf:nä.

Oma lista luodaan seuraavasti osoitteessa www.helsinkipäivä.fi

1. Tapahtumien ylälaidassa, tapahtumalistauksessa ja avatulla tapahtumasivulla on sydän, jota klikkaamalla tapahtuman saa suosikkilistalle.

2. Etusivun oikeassa ylälaidassa sijaitsevasta sydämestä klikkaamalla pääsee omaan suosikkilistaan.

3. Tapahtuman sijainti kartalla aktivoituu, kun hiiren vie tapahtuman nimen päälle.

4. Oman suosikkilistan voi jakaa listauksen alapuolella sijaitsevista jaa-painikkeista. Sen voi myös tallentaa klikkaamalla PDF-painiketta.

Taustatietoa

Helsinki-päivää on vietetty vuodesta 1959 lähtien. Aloitteen nimikkopäivän vietosta teki Helsinki-Seura. Kuningas Kustaa Vaasa perusti Helsingin Vantaanjoen suulle 12. kesäkuuta 1550.

Helsinki-päivän järjestää Helsingin kaupunki yhdessä aktiivisten kaupunkilaisten kanssa.

Lisätiedot:

Helsinki Marketing

Marianne Saukkonen
Helsinki-päivän tuottaja
marianne.saukkonen@hel.fi

Emma Lumme
tapahtumatuottaja
emma.lumme@hel.fi

Eija Väliranta
viestintävastaava
eija.valiranta@hel.fi
040 350 9449

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama kaupunkimarkkinointiyhtiö. Yhtiön entinen markkinointinimi oli Visit Helsinki. Nimi Helsinki Marketing kuvaa yhtiön laajentunutta toimialaa, ja se otettiin käyttöön huhtikuussa 2017.

Avainsanat: