Joulun ykköskohde Helsinki: MyHelsinki.fi-palvelusta parhaat vinkit joulun viettoon

Kuva: Jussi Hellsten

Helsinki on nimetty tänä vuonna maailman ykkösjoulukaupungiksi. Juhlasesonkina kaupunki täyttyy lämpimän joulutunnelman lisäksi erilaisista tapahtumista. MyHelsinki.fi-sivusto on kattava opas helsinkiläisen joulun viettoon.

Helsinki on useissa kansainvälisissä julkaisuissa nimetty tämän joulun yhdeksi suosituimmista kaupunkikohteista. Helsinkiläinen joulu on yhdistelmä vanhoja ja uusia perinteitä. Lämmin joulutunnelma on taattu aina marraskuun lopulta loppiaiseen. Joulukausi avattiin iloisissa tunnelmissa viime sunnuntaina, kun kaupungin virallinen joulukatu koristeltiin jouluvaloin. Kauden päättää 5.–9.1.2019 Lux Helsinki -valofestivaali, joka tuo upeaa valotaidetta Helsingin keskustan kortteleihin.

Kansainvälisestikin yksi vuoden odotetuimmista avauksista ajoittuu itsenäisyyspäivän tienoille, kun Helsingin keskustakirjasto Oodi aukeaa yleisölle kaksipäiväisillä avajaisilla 5.–6.12. Oodin avajaisissa pääsee nauttimaan muun muassa tanssista, musiikista ja teatterista.

Joulutorit kutsuvat tunnelmoimaan ja tekemään löytöjä

Marras-joulukuun vaihteesta lähtien Helsinki täytyy tunnelmallisista joulutoreista, jotka ovat pullollaan paikallisia jouluherkkuja, suomalaista designia ja käsitöitä. Lauantaina 1. joulukuuta historialliselle Senaatintorille levittäytyvät Tuomaan Markkinat ovat avoinna 22. joulukuuta asti. Tuomaan Markkinoilla on tarjolla upeiden lahjaideoiden lisäksi muun muassa kymmentä erilaista glögilaatua, joulukaraokea ja tänä vuonna aikaisempaa enemmän jouluherkkuja myös kasvisruokailijoille.

Mantan markkinat tarjoavat joulutunnelmaa Kukkatorilla 17.11.–9.1. Upeita designlöytöjä voi tehdä Ornamon joulumarkkinoilta Kaapelitehtaalta 7.–9.12. Teurastamon joulumarkkinat 15.–16. joulukuuta houkuttelevat paikalle noin 50 yrittäjää ja käsityöläistä. Samaan aikaan Teurastamon alueella järjestetään myös Suklaarasia -artesaanisuklaatapahtuma. Kestosuosikki Xmas Garage on avoinna 9.11.–29.12. ja TRE Christmas Market suurempana kuin koskaan 25.11.–6.1. Lisäksi tarjolla on kymmeniä muita markkinoita ja myyjäisiä, jotka löytyvät kootusti täältä.

Jouluisista löylyistä nautitaan ympäri kaupunkia

Saunominen on tietenkin olennainen osa helsinkiläistä joulua ja kaupungissa onkin tarjolla useita tunnelmallisia joulusaunoja. Torikortteleissa Tuomaan Markkinoiden puulämmitteinen joulusauna tarjoaa mahdollisuuden löylyihin 1.–22.12. Allas Sea Poolilla pääsee saunomaan myös joulun pyhinä ja Altaalla on perinteisen kylpemisen lisäksi tarjolla esimerkiksi saunajoogaa. Designsauna Löylyssä saunotaan normaalisti aina 22.12. asti, jonka jälkeen saunat lämpiävät jälleen 26.12.

Jätkäsaaren vastikään avattu korttelisauna Uusi Sauna on avoinna aattoa lukuun ottamatta. Vuosaaressa Villa Vuosanta järjestää joulusaunoja ulkoporealtaineen 10.–20.12. Nämä ja monet muut kaupungin lempeät löylyt löytyvät kootusti täältä.

Kiinnostavia tapahtumia läpi juhlakauden

Helsingin jouluiset tapahtumat tarjoavat monenlaista tekemistä koko perheelle. Haltialan tilan joulutapahtumassa 9.12. luvassa on jouluiset markkinat, musiikkia, joulupukki ja tietenkin tilan eläimet. Suosittuja joulupolkuja järjestetään muun muassa Vuosaaressa Uutelan luontopolulla 1.12. ja Seurasaaressa 16.12. Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkuksen teemana on tänä vuonna rakkaus ja näytöksiä järjestetään 8.11.–13.1.

Joulutunnelman takaavat myös lämminhenkiset joulukonsertit, joita järjestetään tuttuun tapaan ympäri kaupunkia. Lucia-neito kruunataan 13.12. Tuomiokirkossa klo 17, jonka jälkeen Lucia-kulkue lähtee Senaatintorilta klo 18.

Jos menojalkaa alkaa joulun juhlasesonkina vipattaa, Helsingin monet yökerhot tarjoavat perinteisten tapaninpäiväntanssien lisäksi kiinnostavia klubitapahtumia joulukuun pimeinä iltoina. MyHelsinki.fi:n Klubbaajan joulukalenteri löytyy täältä.

Vuosi vaihtuu jälleen loistokkaasti Helsingin uudenvuoden merkeissä 31.12., joka järjestetään tänä vuonna Senaatintorilla. Tapahtumassa esiintyvät Suomen huippuartistit ja illan kruunaa ilotulitus.

Opas helsinkiläisen joulun viettoon päivittyy verkossa

Palkitusta MyHelsinki.fi-palvelusta löytyvät Helsingin joulusesongin kiinnostavimmat ilmiöt ja tapahtumat. Sivusto tarjoaa katsauksen kaupungin jouluperinteistä sesongin tapahtumiin sekä suosituksia niin jouluromantiikkaan, sesongin herkkuihin, saunoihin kuin joulunviettoon Helsingissä.

Sivustolle päivitetään vinkkejä muun muassa helsinkiläisistä jouluherkuista puuroista kahveihin ja oluista kokonaisiin jouluaterioihin. Myös rentoutuminen juhlahumun keskellä huomioidaan. Lisäksi itsenäisyyspäivän, joulun ja uudenvuoden aukioloajoista kertovat muistiot julkaistaan sivustolla.

Jenni Pöyry
Communications & Media Relations, Helsinki Marketing
jenni.poyry@hel.fi

www.myhelsinki.fi