Stadi on sinun – Helsinki-päivän ohjelmahaku alkaa

Helsingin kaupunki ja Helsingin Sanomat kutsuvat kaupunkilaiset mukaan rakentamaan Helsinki-päivää, jota vietetään Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi peräti kahtena päivänä: 11.6. ja 12.6.

Kuva: Jussi Hellsten

Nyt on kaikilla kaupunkilaisilla mahdollisuus ottaa Stadi haltuun: Helsinki-päivän ohjelmahakuun ovat tervetulleita maksutonta ja kaikille avointa ohjelmaa tuottavat toimijat. Ohjelmaa voi järjestää yhdelle tai kahdelle päivälle.

Helsinki-päivän ohjelmahaku on avoinna 15.4. asti, ja oman tapahtumansa voi ilmoittaa mukaan sähköisellä lomakkeella osoitteessa: www.helsinkipäivä.fi

Jaossa toimintastipendejä

Tänä vuonna Helsinki-päivän ohjelmatuottajat voivat hakea Helsingin kaupungin myöntämää toimintastipendiä. Stipendejä myönnetään osalle toimijoista, ja stipendien saajat valitsee helsinkiläisistä koostuva raati.

Raatiin kuuluvat:
Erja Yläjärvi, Helsingin Sanomat
Pekka Sauri, Helsingin kaupunki
Arto Sivonen, Måndag, kaupunkiaktiivi
Noah Kin, Bassoradio, rap-artisti
Pirjo Tulikukka, Helka, Helsingin kaupunginosayhdistykset ry
Jani Alanen, Ruudin ydinryhmä, Nuorisoasiainkeskus, Helsingin kaupunki
Jim Koskinen, Ruudin ydinryhmä, Nuorisoasiainkeskus, Helsingin kaupunki
Eerika Aalto, Ruudin ydinryhmä, Nuorisoasiainkeskus, Helsingin kaupunki
Marianne Saukkonen, Helsingin Markkinointi, Helsinki-päivän tuottaja

Toimintastipendiä voi hakea tapahtuman ilmoittamisen yhteydessä. Toimintastipendiä hakevien tulee perustella stipendin tarvetta sekä määritellä haettavan stipendin suuruus. Myönnettävien stipendien arvo vaihtelee 100 € – 3000 € välillä.

– Raati puntaroi stipendien saajia valitessaan miten ohjelma toteuttaa Suomi 100 -juhlavuoden teemaa, miten se vahvistaa helsinkiläisten paikallisylpeyttä ja miten ohjelma lisää Helsingin monimuotoisuutta, yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä, Helsinki-päivän koordinoija ja tuottaja Marianne Saukkonen Helsinki Marketingista kertoo.

Toimintastipendien myöntämisessä huomioidaan Helsinki-päivän ohjelmatarjonnan jakautuminen tasaisesti ympäri kaupunkia, uudenlaiset tapahtumasisällöt, uusien kävijäryhmien sekä saavutettavuuden huomioiminen palveluissa. Ohjelmaraati päättää ohjelmahaun stipendeistä 30.4.2017 mennessä.

Lomakkeella ilmoitetut tapahtumatiedot julkaistaan Helsinki-päivän verkkosivuilla www.helsinkipäivä.fi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi toukokuussa. Sivuilta löytyvät myös kattavat tapahtumanjärjestäjän ohjeet.

Taustaa

• Helsinki-päivää vietetään perinteisesti 12.6. Päivää on juhlittu Helsingissä vuodesta 1959 lähtien.
  • Helsinki-päivä on vuonna 1550 perustetun Helsingin juhlapäivä, ja sen viettoon ovat tervetulleita kaikki helsinkiläiset.
  • Yksityiset, yhteisöt ja yritykset ympäri kaupunkia voivat tarjota Helsinki-päivänä kaikille kaupunkilaisille avoimia ja maksuttomia tapahtumia.
  • Helsinki-päivän perinteisiin kuuluvat kaupunginjohtajan aamukahvit, Stadin Kundin ja Friidun nimeäminen, vuoden helsinkiläisurheilijoiden valitseminen ja Helsinki-päivän vauvan juhlistaminen.
  • Helsinki-päivä on osa Suomi 100 -ohjelmaa vuonna 2017.

Helsinki-päivän koordinoija ja tuottaja
Marianne Saukkonen