Stadin syntymäpäivää juhlitaan jälleen 12.6. – Helsinki-päivän ohjelma on nyt julkistettu

Kuva: Jussi Hellsten

Helsinki-päivän ohjelmasta löytyy klassikoiden lisäksi kiinnostavia uutuuksia korttelijuhlista ulkoilmakaraokeen. Tänä vuonna ohjelmassa on panostettu erityisesti lapsiin.

Helsinki-päivänä juhlitaan ympäri kaupunkia maksuttomilla ja kaikille avoimilla tapahtumilla. Päivä alkaa leppoisasti pormestarin isännöimillä aamukahveilla Esplanadin puistossa, Espan lavan läheisyydessä klo 9. Pormestarin juhlapuhe tulkataan viittomakielelle.

Espan lavalla nähdään aamupäivällä myös Stadin Slangin ohjelmaa, joka huipentuu Stadin Kundin ja Friidun palkitsemiseen.

Espan lavan ohjelma on suunnattu lapsille

Helsinki-päivänä lapsille löytyy monenlaista tekemistä eri puolilta kaupunkia. Espan lava tarjoaa lastenohjelmaa klo 13–20. Menossa ovat mukana Närpiäiset, Robin Rekku ja jekkuorkesteri, Klovni Rosalii, Sisidisko sekä vanhemmallekin kansalle tutut Gommi ja Pommi. Lavaa isännöivät Lasten Oman Radion DJ:t.

Kaupungintalolla Helsinki Design Weekin lasten työpajassa pääsee loihtimaan taikametsän eläimiä. Helsingin pelastuslaitoksilla tutustutaan pelastustoimintaan koko perheen voimin. Myös Erottajan pelastusaseman palomuseo on auki ja aseman tornista pääsee ihailemaan Helsinkiä 42 metrin korkeudesta.

Herttoniemen kartanon Maalla kaupungissa-tapahtumassa pääsee rapsuttelemaan eläimiä ja kokeilemaan poniratsastusta.

Uutuuksia ulkoilmakaraokesta puutarhajuhliin

Helsinki-päivässä päästään tänä vuonna ensimmäistä kertaa karaoketunnelmiin. Singa Open Air Karaoke on koko perheen laulutapahtuma Musiikkitalon edustalla klo 16–18. Karaokemenot jatkuvat Korjaamon tunnelmallisella sisäpihalla klo 18–22. Korjaamon tapahtuman juontaa Ina Mikkola.

Jätkäsaaressa päästään karnevaalitunnelmiin ensimmäistä kertaa järjestettävillä Jätkäsaari Block Partyilla. Monitaidetapahtuma kokoaa yhteen Jätkäsaaressa toimivia kulttuurialan harrastaja- ja ammattiryhmiä.

Helsingin kulttuuritalo täyttää tänä vuonna 60 vuotta ja Helsinki-päivänä Aalto-salin parketilla juhlitaan tanssien klo 15–19. Tanssit tahdittaa Heidi Pakarinen Karavaani-orkesterinsa kanssa.

Juhlahumussa on mukana ensimmäistä kertaa myös Helsingin vanhin kartano, Annalan huvila. Helsinki-päivänä Annalassa vietetään Salaisen puutarhan syreenijuhlaa, jossa pääsee nauttimaan seljankukkamehua huvilan aurinkoisella kuistilla ja illan kruunaavat tanssit elävän musiikin säestyksellä.

Vanhat klassikot kutsuvat herkuttelemaan ja saunomaan

Illallista syödään jälleen isolla porukalla, kun Pohjoisesplanadille katetaan valkoisin liinoin koristeltu piknik-pöytä. Illalliselle Helsingin taivaan alla mahtuu yhteensä tuhat ihmistä. Tilaisuus alkaa klo 19. Pöytävaraukset tehdään ennakkoon tapahtuman verkkosivuilla tai kaupungintalon Virka-infossa.

Jo perinteeksi muodostuneet Kontulan ostarifestarit tarjoavat ohjelmaa koko perheelle. Luvassa esimerkiksi sirkuskokeilua Hurjaruuthin johdolla ja live-musiikkia aina klo 20 asti.

Jurttasaunassa Töölönlahden rannalla on tuttuun tapaan tarjolla ilmaiset löylyt 10.–12.6. klo 15–21.

Festivaalitunnelmaan Radio Suomipopin Helsinki-päivän konsertissa

Yhteistyössä Radio Suomipopin ja Nelonen Median kanssa toteutetaan tänäkin vuonna Helsinki-päivän ilmaiskonsertti. Konsertti järjestetään Kaisaniemen puistossa ja portit avataan yleisölle klo 15.00. Lavalla nähdään huippukattaus kotimaisia artisteja: Elastinen, Jenni Vartiainen, Ismo Alanko, JVG, Sunrise Avenue ja Apulanta.

Festivaalitunnelmaan pääsee myös palvelukeskus Kustaankartanon festareilla. Luvassa on yhteislaulua, tanssit ja illan kruunaa Danny. Nuorempien iloksi paikalla on myös lasten orkesteri Päistikka, jättisaippuakuplia ja kotieläinpiha.

Bryggan puistobileissä Vanhassa kirkkopuistossa pääsee nauttimaan monenlaisista esityksistä, lainaamaan eläviä kirjoja ja taiteilemaan. Bileet ovat käynnissä klo 13–18.

Vastuullisuus Helsinki-päivän tärkeänä teemana

Helsinki-päivänä kaupunki on täynnä kaikille avoimia ja maksuttomia tapahtumia, joiden järjestämiseen osallistuvat yhdistykset, yritykset, seurat, organisaatiot ja aktiiviset kaupunkilaiset. Juhlat viedään myös niiden luo, jotka eivät itse pääse paikan päälle. Muun muassa osa Helsingin palvelukeskuksista täyttyy juhlatunnelmasta; Kustaankartanossa on festarit, Roihuvuoressa tanssitaan kantritansseja ja Laajasalossa rapsutellaan kotieläimiä.

Kevään ohjelmahaun aikana tapahtumajärjestäjät saivat hakea kaupungilta tuotantorahaa omia Helsinki-päivän tapahtumiaan varten. Tuotantorahan saajista päätti kaupunkilaisista koottu ohjelmaraati. Raati päätyi jakamaan ohjelmarahaa tänä vuonna jopa 21 eri tapahtumalle

Helsinki-päivän järjestää Helsingin kaupunki ja ohjelmaa koordinoi Helsinki Marketing. Vuoden 2018 kumppanit ovat Helsingin Sanomat, OP Helsinki, Sanoma Media Finland OyNelonen Media ja Local Crew.

Marianne Saukkonen
Helsinki-päivän tuottaja, Helsinki Marketing

marianne.saukkonen@hel.fi

www.helsinkipaiva.fi

Helsinki Marketing on Helsingin kaupungin omistama yhtiö. Helsinki Marketing vastaa Helsingin operatiivisesta kaupunkimarkkinoinnista ja yritysyhteistyöstä. Yhtiö toimii tiiviissä yhteistyössä helsinkiläisten, vierailijoiden, päättäjien ja asiantuntijoiden kanssa.