Apple HomePod kiristää älykaiutinkilpailua – Milloin Suomen markkinoille?

Tiedotusvälineille 8.6.2017

Apple julkisti oman älykaiuttimensa, HomePodin, maanantaina Worldwide Developers Conference -tapahtumassa. Amazon Echon ja Google Homen ohella HomePod täydentää älykaiutinmarkkinoiden tarjontaa, mutta laitteita ei vielä ole myynnissä Suomessa.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan PriceSpy-sisarsivustolla Iso-Britanniassa Echon ja Homen kysyntä on viime kuukausina ollut selvässä kasvussa.

"Apple tuli älykaiutinmarkkinoille selvästi pääkilpailijoitaan myöhemmin. Monet ovat pitäneet tätä tietoisena päätöksenä, koska näin Apple pääsi tuotteellaan suoraan älykaiuttimia jo tuntevien ja uusia tuotteita odottavien kuluttajien tietoisuuteen", sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi .

Vaikka kilpailu kuluttajista kiristyy, ei jo aiemmin lanseerattuja Amazon Echoa tai Google Homea ole myöskään vielä saatavilla suomalaisista kaupoista.

"Maailman valtakielistä poikkeava suomen kieli on puheentunnistukselle pähkinä purtavaksi, ja markkina-alueemme pienuudesta johtuen joudumme usein odottelemaan uutuustuotteita pitkään. Applen Siri kuitenkin ymmärtää suomea varsin hyvin, joten ehkäpä HomePod saadaan kotimaisiin verkkokauppoihin ennen muita", Matinvesi jatkaa.

Tässä PriceSpyn vertailua teknologiajättien älykaiutinten ominaisuuksista:

Amazon Echo  Google Home  HomePod
RRP  £149   £129   £270 ($349)
Connectors
USB  No   Yes
Type of USB connector      Micro-USB
USB powered      No
Design
Available colours  Black   White   Black
Brown
Orange
Purple
Silver
White
White   Grey
Dimensions
Dimensions (WxHxD)  84 × 235 × 84 mm   96.4 × 142.8 × 96.4 mm   142 x 172 x 142 mm
Weight  1.06 kg   0.47 kg   2.5 kg
Features
Features  Mobile app for controlling features   Clock radio with alarm, Mobile app for controlling
features, Support for multiroom

Responds to questions and commands about music,
all hooked heavily in to Apple Music.  Siri can answer
non-music questions, too, setting timers, reading you
the news, and so on.
Weather proof (moisture/dust)  No   No
Bluetooth  Yes   Yes
Bluetooth profile  A2DP, AVRCP
Ethernet connection  No   No
Wireless network (Wi-Fi)  Yes   Yes   Yes
Compatibility
DLNA certified      No
Docking station  No   No
Radio receiver  No   Yes
Type (radio)      FM, Internet Radio
Streaming standards  Spotify Connect   Google Cast
Audio features
Separate speakers  No   No   Seven tweeters, four-inch woofer, A8 chip
Power supply
Battery operated  No   No
Electric (not via USB)  Yes   Yes

Lähde: PriceSpy UK

Applen mukaan HomePod saapuu kauppoihin joulukuussa Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa ja Australiassa. Hintaoppaaseen se tulee heti, kun yksikin Suomessa toimiva verkkokauppa ottaa sen valikoimaansa.

Hintaopas.fi kertoo yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan valikoiman hintatiedot.

Lisätietoja:

Liisa Matinvesi, maajohtaja, Hintaopas.fi
liisa.matinvesi@hintaopas.fi

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 700 suomalaisen ja ulkomaisen verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu pyrkii kattamaan kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Kuluttajilla on mahdollisuus antaa tuotteille sekä verkkokaupoille arvosanoja. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla useissa maissa. Kasvava yritys työllistää tällä hetkellä yli 200 henkilöä. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, johon kuuluvat Suomessa myös toimivat Tori.fi, Let’s Deal ja Lendo. Lisätietoja: www.hintaopas.fi .

Avainsanat:

Yrityksestä

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kahdeksassa maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi, Lendo.fi ja Letsdeal.fi.