• Hintaopas.fi/

Black Friday laski verkkokauppojen tuotteiden hintaa keskimäärin 16 prosentilla – alennusprosentti jäi selvästi viime vuodesta

Report this content

Black Friday kasvatti jälleen suosiotaan ja näkyi maksupalvelu Klarnassa 34 prosenttia suurempana kuin viime vuoden alennusmyyntipäivä. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan kahdeksan prosenttia verkkokauppojen tuotteista oli Black Fridaynä alennuksessa. Suosituimmaksi tuotteeksi nousi Sony Playstation 4 Pro -pelikonsoli.

Black Friday kasvatti jälleen suosiotaan. Eilen vietetty ostospäivä näkyi maksupalvelu Klarnassa 34 prosenttia suurempana kuin viime vuoden Black Friday.

Hintavertailupalvelu Hintaoppaan datasta selviää, että eniten Black Friday -alennuksia etsittiin torstai-iltana kello 22.00–23.00, jolloin moni verkkokauppa julkaisi tarjouksensa. Alennuksien etsintä Black Fridayn puolella oli vilkkainta perjantai-aamuna kello 07.00–09.00 ja illalla kello 18.00–20.00.

”Hintaoppaan kävijämäärä oli kasvussa koko viikon ajan. Tämä osoittaa, että Black Friday on laajentumassa Suomessakin koko viikon mittaiseksi alennusviikoksi”, sanoo Hintaopas.fi:n maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Maksupalvelu Klarnan mukaan suosituin tuotekategoria oli elektroniikka. Alennuksia shoppailivat etenkin 26–35 -vuotiaat, jotka käyttivät Klarnan maksupalveluita eniten viime vuoden Black Fridayhin verrattuna.

”Hyvät tarjoukset ja edulliset hinnat eivät enää riitä, vaan lisäksi kuluttajat huomioivat verkkokaupan valinnassa myös maksamisen ja palautuksen sujuvuuden sekä tarjotut maksuvaihtoehdot", kertoo Klarna Suomen Vice President Jani Tyyni.

Pelikonsoli nousi yllättäen suosituimmaksi tuotteeksi

Hintaoppaan mukaan Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat matkapuhelimet, pelikonsolit ja kuulokkeet.

Yksittäisistä tuotteista suosituimmaksi nousi Sony Playstation 4 Pro 1TB -pelikonsoli. Toiseksi suosituin tuote oli JBL Charge 3 Bluetooth-kaiutin ja kolmanneksi suosituin Bose Quiet Comfort 35 II -langattomat kuulokkeet.

Hintaoppaan listaamista tuotteista kahdeksan prosenttia oli Black Fridaynä alennuksessa, ja keskimääräinen alennus oli 16 prosenttia. Keskimääräinen alennusprosentti jäi odotettua pienemmäksi, sen ollessa viime vuoden Black Fridaynä 25 prosenttia. Suurimmassa alennuksessa oli God of War PS4 -peli, jonka hinta laski 53 prosenttia edelliseen viikkoon verrattuna.

”Hintojen nousua nähtiin vähemmän kuin viime vuonna. Kun katsotaan sadan suosituimman tuotteen listaa, 15 prosentilla hinta nousi Black Fridaynä", Matinvesi-Bassett kertoo.

Hintaoppaan datan mukaan Black Fridayn suosituin verkkokauppa oli Gigantti. Toiseksi ylsi Verkkokauppa.com ja kolmanneksi Power.

Alennusmyynnit jatkuvat vielä maanantaina, Cyber Mondayna.

"Viime vuonna Cyber Monday oli kolme kertaa suurempi kuin normaali maanantai. Uskomme, että Cyber Monday kasvaa tänäkin vuonna entisestään”, sanoo Matinvesi-Bassett.

Black Friday 2018: Suosituimmat tuotteet

1. Sony Playstation 4 Pro 1TB

2. JBL Charge 3

3. Bose Quiet Comfort 35 II

Hintaopas.fi:ssä on 783 verkkokauppaa, 3 150 000 indeksoitua hintaa, 183 000 indeksoitua tuotetta. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

Lisätietoja: Liisa Matinvesi-Bassett, maajohtaja, Hintaopas.fi, liisa.matinvesi@hintaopas.fi, 050 414 9301

Jani Tyyni, Vice President, Klarna Suomi, jani.tyyni@klarna.com, 050 432 4415

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on kuluttajille ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kahdeksassa maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi ja Lendo.fi.

Klarna

Klarna on yksi Euroopan johtavista maksupalveluiden tarjoajista sekä täysin lisensoitu pankki, jonka tavoitteena on mullistaa maksukokemus kuluttajille ja kauppiaille. Yritys on perustettu Tukholmassa vuonna 2005 ja se tarjoaa helpon, turvallisen ja sujuvan ostokokemuksen. Klarna on käytössä 100 000 kaupassa. Yrityksellä on 2000 työntekijää 14 eri maassa.