Ilmalämpöpumppujen ja tuulettimien suosio räjähti helteisen toukokuun ansiosta

Report this content

Ennätyslämmin toukokuu on pitänyt sisällään enemmän hellepäiviä kuin viime vuoden touko-heinäkuu yhteensä. Erilaisten tuuletuslaitteiden suosio onkin lähtenyt suomalaiskodeissa jyrkkään nousuun: data osoittaa, että laitteiden suosio on noussut hakupalvelussa jopa 600 prosenttia viime vuoden viileään kevääseen verrattuna.

Suomalaiset ovat saaneet nauttia tänä vuonna ennätyksellisen lämpimästä ja aurinkoisesta toukokuusta, eikä kuumille päiville näy loppua. Puolueettoman hintavertailupalvelu Hintaopas.fi:n data osoittaa, että kuluttajat hakevat nyt kiivaasti viilennystä koteihinsa: erilaisia tuulettimia, ilmalämpöpumppuja ja siirrettäviä ilmastointilaitteita on haettu moninkertaisesti verrattuna viime vuoden toukokuuhun. Ilmalämpöpumput toimivat kotitalouksissa, mökeillä ja toimistoissa monitoimilaitteina, vähentävät lämmityskustannuksia ja kuumalla säällä viilentävät sisäilmaa ja poistavat liian kosteuden.

”Haut ponnahtivat ensimmäisinä todella lämpiminä päivinä toukokuun puolessa välissä, kun lämpötilat alkoivat kohota kautta maan jopa yli 25 asteeseen. Yksittäisinä päivinä tuotteita on haettu jopa 600 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavina. Kokonaisuudessaan tuuletuslaitteiden haut ovat kasvaneet maaliskuun alusta lähtien 236 prosenttia”, kertoo Hintaopas.fi:n maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Tällaisia laitteita Suomi hakee – Säästöä jopa lähes 800€/laite

Kaikkein haetuimpia tuotteita suomalaisten keskuudessa ovat tuulettimet, erityisesti pöytämalliset, joista suosituin on hiljainen Dyson AM06 -malli täysin ilman pyöriviä tuuletinosia. Tuulettimen hinta on halvimmillaan 199 euroa, mikä on puolet kalleimpien kauppojen hinnasta. Toiselta ja kolmannelta sijalta löytyvät edulliset Nordic Home Culture ja Senz -mallit, joiden hinta on halvimmillaan 24,90€ euroa.

Ilmalämpöpumpuissa suosituimpien laitteiden kärkeä hallitsevat Mitsubishin mallit, mutta siirrettävissä ilmastointilaitteissa merkkivariaatio on suurempaa. Hinnat vaihtelevat kauppakohtaisesti suurestikin.

”Ennen ostopäätöstä kannattaa käyttää hetki hintojen vertaamiseen, sillä kuluttaja voi säästää esimerkiksi toiseksi suosituimman Mitshubishin lämpöpumpun hinnassa lähes 800 euroa”, Matinvesi-Bassett muistuttaa.

Suosituimmat tuuletuslaitteet 25.5.2018:

Tuulettimet top 3

1    Dyson AM06, 199,90€
    2    Nordic Home Culture FT-514, 24,90€
    3    Senz SEFZ108HY, 24,95€

Siirrettävät ilmastointilaitteet top 3

1    Nordic Home Culture Medvind, 79€

2    Wilfa AC-W12, 419€
    3    Electrolux EXP12HN1W6, 449,90€

Ilmalämpöpumput top 3

1    Mitsubishi Electric MSZ-FH35VE / MUZ-FH35VE, 1199€

2    Mitsubishi Electric MSZ-FH25VE / MUZ-FH25VE, 1045€
    3    Mitsubishi Electric MSZ-LN25VG* / MUZ-LN25VG, 1300€

Lisätietoja: Liisa Matinvesi-Bassett, maajohtaja, Hintaopas.fi, liisa.matinvesi@hintaopas.fi, 050 414 9301

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 700 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on kuluttajille ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kahdeksassa maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi, Lendo.fi ja Letsdeal.fi.