HiQ JA EMPOWER PARANTAVAT TYÖTURVALLISUUTTA IOT:N AVULLA

Monikansallinen palveluyritys Empower tuo asiakkailleen käyttöön uuden esineiden Internetiin (IoT, Internet of Things) perustuvan työturvallisuuden hallintajärjestelmän EmSafen. HiQ toimi Empowerin kehityskumppanina alan pioneerijärjestelmän rakentamisessa.

Työturvallisuus on yksi teollisen työympäristön tärkeimmistä kysymyksistä. EmSafe -työturvallisuuden järjestelmän idea syntyi arkipäivän työturvallisuustoiminnasta ja kehitysprojekti on osa Empowerin strategista digitaalisaatiohanketta.

–Tähän asti työturvallisuuden avainvälineitä ovat olleet säännöt, parhaat käytännöt ja erilaiset varusteet. Halusimme siirtää työturvallisuuden uudelle aikakaudelle, jossa työturvallisuutta rakennetaan reaaliaikaisella tiedolla ja hyödynnetään automatisoinnin tuomia mahdollisuuksia, kertoo Mikko Marsio, Empowerin digitaalisesta liiketoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja.

Työturvallisuutta rakennetaan reaaliaikaisella tiedolla
EmSafe työturvallisuuden tietojärjestelmäpalvelu tekee esimerkiksi automaattisesti hälytyksiä, etsii poikkeamia (kuten esimerkiksi kielletyllä alueella liikkujia), sekä seuraa ihmisten, ajoneuvojen ja vaikkapa vaarallisten aineiden liikkeitä kiinteistössä. Järjestelmä seuraa myös läheltä-piti –tilanteita ja tarjoaa konkreettisia työvälineitä työturvallisuuden kehittämiseen.

–EmSafe hyödyntää digitaalisuuden antamia mahdollisuuksia jalostaessaan turvallisuuteen liittyvästä datasta sekä liiketoiminnallisesti, että meille kaikille tärkeän turvallisuuden kannalta mielekästä tietoa päätöksenteon tueksi. Turvallinen työympäristö on myös kaikin tavoin tehokkaampi. Olemme innoissamme voidessamme tuoda asiakkaillemme käyttöön aivan uudenlaisen turvallisuuden työvälineen, Marsio sanoo.

–EmSafe oli meille erittäin mielenkiintoinen projekti. Tiimimme pääsi ajattelemaan työturvallisuutta aivan uudesta kulmasta ja suunnittelemaan, kuinka uutta teknologiaa voidaan hyödyntää. Esineiden Internetin koko potentiaalia päästäänkin hyödyntämään vain löytämällä oikeasti loppukäyttäjälle olennaisia seikkoja, tässä tapauksessa työturvallisuuteen liittyen, sanoo Jukka Rautio, HiQ Finlandin toimitusjohtaja.

–HiQ yhdistää ihmisen, liiketoiminnan ja teknologian, EmSafe on tästä erinomainen esimerkki. Olemme tyytyväisiä, että pääsimme toteuttamaan projektin Empowerin kanssa, se kertoo edelläkävijyydestämme esineiden Internetin hyödyntämisessä, sanoo Lars Stugemo, HiQ:n pääjohtaja.

Lisätietoja
Jukka Rautio, toimitusjohtaja, HiQ Finland, puh: 040 - 827 1142, email: jukka.rautio@hiq.fi

Empower on palveluyritys, joka rakentaa ja huoltaa sähkö- ja televerkkoja, kunnossapitää tehtaita ja voimalaitoksia sekä toimittaa tietojärjestelmiä ja palveluratkaisuja energiasektorille. Yhtiö palvelee yli sadalla paikkakunnalla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 340 miljoonaa euroa, ja se työllistää noin 2550 henkilöä. www.empower.eu

HiQ parantaa maailmaa yksinkertaistamalla ja parantamalla ihmisten arkea teknologian avulla. Olemme oikea kumppani organisaatioille, jotka haluavat saada aikaan merkityksellisiä tuloksia digitaalisessa maailmassa. HiQ:lla työskentelee lähes 1600 asiantuntijaa neljässä eri maassa. Yritys on perustettu 1995 ja sen osake on noteerattu Tukholman pörssissä keskisuurten yritysten listalla (Nasdaq Stockholm Mid Cap). Lisätietoa on osoitteessa www.hiq.fi