HKScan tarkentaa strategiaansa

HKScan Oyj                                                                     Pörssitiedote 25.8.2017, klo 12:00

HKScan tarkentaa strategiaansa

HKScanin hallitus on hyväksynyt yhtiön strategian. Sen keskiössä on kuluttaja, jota palvellaksemme johdamme ruoan arvoketjua tilalta haarukkaan saakka. Strategiamme asemoi HKScanin ainutlaatuisella tavalla pohjoismaisessa elintarviketeollisuudessa.

From Farm to Fork -strategialla johdamme ruoan arvoketjua aktiivisesti ja uudistumiskykyisesti. Korostamme innovaatioita, kustannuskilpailukykyä ja vastuullisuutta kuluttajalähtöisesti. Strategian myötä HKScanin asema ympäristö- ja sosiaalisesti vastuullisena sekä kestävää kehitystä edistävänä pohjoismaisena yhteiskuntatoimijana vahvistuu entisestään.

Vastuullisuus ja korkea laatu luovat kasvumahdollisuuksia

From Farm to Fork -strategia todentaa missiotamme. Perustehtävämme on mahdollistaa niin kuluttajille kuin asiakkaille entistä maistuvampi arki – tänään ja huomenna. Tarjoamme vastuullisesti tuotettua, korkealaatuista ja terveellistä ruokaa.

”Näemme tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia. Useat kuluttajien mieltymykset tukevat vastuullisesti tuotetun korkealaatuisen ruoan kysynnän kasvua. Luotamme siihen, että kehittämällä innovatiivisia tuotteita ja konsepteja vahvistamme sekä brändejämme että edistämme kategorian kasvua.

Painottamalla korkeaa laatua ja vastuullisuutta kaikessa toiminnassamme rakennamme kilpailuetua sekä pohjoismaisilla kotimarkkinoilla että kansainvälisillä vientimarkkinoilla. Tavoitteita tukevat arvomme, Inspire, Lead, Care, ohjaavat päivittäistä työtämme”, sanoo HKScanin toimitusjohtaja Jari Latvanen.

Strategiset painopistealueet

Tavoittelemme johtavaa markkina-asemaa ja läsnäoloa keskeisissä myyntikanavissa pohjoismaisilla kotimarkkinoillamme sekä kansainvälistä kasvua erityisesti Aasiassa.

Ydinliiketoimintaamme ovat liha ja ateriat. Olemme läsnä kaikissa hintaryhmissä, mutta tavoittelemme vahvempaa asemaa ylemmissä- ja premium-hintaryhmissä.

Olemme määritelleet viisi strategista painopistealuetta tavoitteiden saavuttamiseksi ja strategian tehokkaaksi läpiviemiseksi.

• Fokus lihassa. Vastaamme kuluttajien kysyntään innovoimalla ja investoimalla uusiin konsepteihin ja tuotteisiin. Painotamme korkeaa laatua ja vastuullisuutta erottavana kilpailutekijänä.
  • Johtajuus siipikarjassa. Tavoittelemme johtavaa markkina-asemaa siipikarjanlihassa Rauman uuden, huippunykyaikaisen tuotantolaitoksen avulla.
  • Aterialiiketoiminnan kasvattaminen. Investoimme kasvaviin ja korkean jalostusarvon potentiaalia omaaviin tuoteryhmiin.
  • Tiivis yhteistyö tuottajien kanssa. Vastuullisen ja korkealaatuisen alkutuotannon kehittäminen yhteistyössä sopimustuottajiemme kanssa mahdollistaa kaupalliset innovaatiot ja tuotteiden erilaistamisen.
  • Tuottavuuden ja kustannuskilpailukyvyn parantaminen. Parannamme tuotantolaitosten tehokkuutta ja tuotantoverkostomme kapasiteetin käyttöastetta. Kesäkuun alussa käyttöön otettu uusi toimintamallimme vahvistaa uudistumiskykyämme, tehostaa tapaamme toimia yhtenä pohjoismaisena tiiminä ja edistää strategiamme kustannuskilpailukykyistä toteuttamista.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet

HKScanin pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet säilyvät ennallaan.

• Liikevoitto (EBIT): yli 4 prosenttia liikevaihdosta
  • Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE): yli 12 prosenttia
  • Nettovelkaantumisaste: alle 100 prosenttia
  • Osingonjako: yli 30 prosenttia nettotuloksesta

Jari Latvanen

toimitusjohtaja Jari Latvanen ottaa puheluita vastaan maanantaina klo 12:30 alkaen. Soittopyyntöjä hänelle välittää viestintäjohtaja Marja-Leena Dahlskog, etunimi.sukunimi@hkscan.com tai puh. +358 10 570 2142.

Kutsu tiedotustilaisuuteen maanantaina 28.8.2017, klo 11:30

Tiedotustilaisuus analyytikoille, institutionaalisille sijoittajille ja median edustajille järjestetään Hotelli Havenin auditoriossa (osoite: Eteläranta 16, Helsinki) maanantaina 28.8.2017 klo 11:30–12:30. Lounastarjoilu alkaa klo 11:00. Ilmoittautumiset tiedotustilaisuuteen pyydetään viestintäjohtaja Marja Siltalalle, marja.siltala@hkscan.com (puh. 010 570 2290). Häneltä saa lisätietoja tilaisuudesta.

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service -, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2016 HKScanin liikevaihto oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä oli noin 7 300.

Keskeinen media