Itsenäisyyspäivän ruokaperinteet eivät ole vieraita nuorille aikuisille

Joulutapakset sopivat itsenäisyyspäivän herkkupöytään
HKScan Oyj   Tiedote medialle 27.11. klo 9:30

Itsenäisyyspäivä on yksi syksyn odotetuimmista ruokajuhlista. Itsenäisyyspäivän ruokaperinteitä on eniten itäsuomalaisilla sekä eri ikäluokista 18 – 24 -vuotiailla ja yli 65-vuotiailla. Tämä käy ilmi HKScanin teettämässä syyskauden ruokajuhliin liittyneessä kyselytutkimuksessa*. Itsenäisyyspäivän juhlapöytään katetaan sekä perinneruokia että uuden ajan herkkuja. Raaka-ainevalinnoissa suositaan suomalaista. Paisti kuuluu juhlapöytään ja suosituimmat reseptihaut HK.fi - verkkosivuilta itsenäisyyspäivän alla ovat paahtopaisti, karjalanpaisti ja fileepaisti.

HKScanin syksyn ruokajuhlien kyselytutkimuksessa* 42 % nuorista 18 – 24 -vuotiaista sekä 45 % 65 – 75 -vuotiaista kertoi, että itsenäisyyspäivään liittyy erityisiä ruokaperinteitä. Muissa ikäryhmissä näitä perinteitä on vain joka kolmannella.

- Nuoren ikäluokan kohdalla tulos kertoo osaltaan perinteisten arvojen läsnäolosta tuossa ikäluokassa. Kyseessä on myös ensimmäinen sukupolvi, joka on elänyt koko ikänsä ruokafiilistelyn aikaa. Ruokaperinteet eivät tarkoita heille pelkästään sitä, että syödään ikiaikaisia suomalaisia perinneruokia. Perinteisyyteen liitetään laajempia, modernia hyvää syömistä kuvaavia merkityksiä. Ruokaperinteet yhdistyvät ainakin itse tekemiseen, vastuullisuuteen, lähiruokaan ja yhdessä syömiseen, kertoo ruokakulttuuriasiantuntija, väitöskirjatutkija Sami Koponen.

Joulutapakset sopivat naposteluun, pikkujouluihin tai aattoillan alkupaloiksi

Perinteet ja itse tekeminen näkyvät myös HK.fi -verkkosivuston haetuimpien reseptien listassa. Itsenäisyyspäivän alla top10 listalla ovat muun muassa naudan paahtopaisti, pekoninen karjalanpaisti, porsaan fileepaisti uunijuureksilla, burgundinpata, makaronilaatikko ja lihapullat.

- Perinteisten ruokien lisäksi itsenäisyyspäivänä valmistetaan erilaisia naposteluherkkuja, joita nautitaan television ääressä presidentinlinnan juhlallisuuksia seuraten. Tähän suosittelen suomalaisen joulutapaslautasen valmistamista laadukkaista kotimaisista HK Rypsiporsas® Gourmet leikkeleistä: kylmäsavustettua fileetä, ilmakuivattua kinkkua, pastramia sekä kyytipojaksi värinsäkin puolesta teemaan sopivaa mustikkasinappia, ehdottaa Anne Terimo, HKScanin markkinointi- ja kategoriajohtaja Suomessa.

Joulutapakset laadukkaista kokolihaleikkeleistä sopivat itsenäisyyspäivän napostelun lisäksi hyvin myös pikkujoulujen tarjoiluihin sekä aattoillan juhla-aterian alkupaloiksi.

Itäsuomalaisille itsenäisyyspäivä on ruokajuhla

HKScanin teettämästä Syksyn ruokajuhlat -kyselystä* käy ilmi, että itäsuomalaisilla on vahvemmat perinteet erilaisiin syksyn ruokajuhliin kuin muualla asuvilla. Tämä näkyy myös itsenäisyyspäivän vietossa. Lähes joka toisella itäsuomalaisella liittyy itsenäisyyspäivään erityisiä ruokaperinteitä, kun muualla näitä on vain noin joka kolmannella.

- Tämä ei ole yllätys. Erilaisia liharuokia syödään Itä-Suomessa enemmän kuin muualla maassa. Tämä näkyy esimerkiksi karjalanpaistin suosiossa. Myös joulukinkkujen rooli on heillä suurempi kuin muualla Suomessa, toteaa Terimo.

Vastuullisuus on suomalaisille entistäkin tärkeämpää

Vastuullisesti tuotettu ruoka on suomalaisille tärkeää. HKScanin lihantuotanto Suomessa on sopimustuotantoa tiiviissä yhteistyössä omien tuottajiensa kanssa. Tilalta haarukkaan ketjussa, sen kaikissa vaiheissa, tehdään yhteistyötä myös viranomaisten kanssa. Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa. Ympäristön ja ilmaston kannalta on parasta tuottaa ruokaa mahdollisimman lähellä kulutusta. Kaikki HK® ja Kariniemen® merkkiset tuotteet tehdään aina suomalaisesta lihasta.

*HKScanin teettämä kyselytutkimus toteutettiin syyskuun lopulla 2018 ja siihen vastasi 1 000 suomalaista.

Mustikkasinappi

3 dl pakastemustikoita
0,5 dl omena- tai valkoviinietikkaa
1 dl sokeria
0,5 dl sinappijauhetta
¼ tl jauhettua maustepippuria

Mittaa kaikki ainekset kattilaan ja keitä miedolla lämmöllä noin 15 minuutin ajan koko ajan sekoittaen. Kaada seos kuumana puhtaaseen lasipurkkiin ja jäähdytä. Anna tekeytyä jääkaapissa vähintään vuorokauden. Halutessasi voit paseerata eli painella sinapin lusikalla tai kauhalla siivilän läpi ennen jäähdyttämistä. Tällöin saat sinapista marjojen kuoret ja siemenet pois. Tarjoa valmis sinappi tapaspöydässä HK Rypsiporsas® Gourmet -leikkeleiden kanssa.

Säilytä sinappia jääkaapissa, jossa se säilyy hyvänä muutaman viikon.

Kuvat:
HK Joulutapakset

HK Rypsiporsas® Gourmet Kylmäsavustettu filee
HK Rypsiporsas® Gourmet Ilmakuivattu kinkku
HK Rypsiporsas® Gourmet Pastrami
HK Mustikkasinappi

HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com
www.hkscan.com  www.hk.fi   www.kariniemen.fi Twitter @HKScanFinland

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian.  Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä.