Joulukinkkua ei tarvitse sulattaa – laita jäisenä uuniin

HKScan Oyj    Tiedote medialle 18.12. klo 9:30

Jouluruokien valmistuksessa kinkun sulatus ja paistaminen ovat suurimpia jokavuotisia pulmia ja haetuimpia Google-kysymyksiä. Sulatuksesta ei kannata ottaa joulustressiä, sillä joulukinkun voi laittaa jäisenä uuniin. Kotimaisten kinkkujen riittävyydestä ei myöskään tarvitse kantaa huolta. Joulukinkkujen saatavuus on vielä hyvä, koska niiden kulutusmääriä osataan ennakoida tasaisen suosion vuoksi hyvin. Joulukinkkuja ryhdytään keräämään pakasteeseen jo hyvissä ajoin.

Perinteisen valmistusohjeen mukaan pakastekinkku pitäisi ensin sulattaa hitaasti jääkaapissa. Tämän jälkeen sen tulisi olla vielä huoneenlämmössä ennen paistamista.

HKScanin tuotekehityksessä lähdettiin rohkeasti testaamaan helpompaa kinkun valmistamista. Jäisen kinkun paistaminen osoittautui helpoksi, yksinkertaiseksi ja lopputulokseltaan erittäin herkulliseksi. Palautettakin tuli. Osa tyrmäsi menetelmän, mutta enemmän tuli kiitosta, sillä monet kokevat jäisen kinkun sulattamisen aikaa vievänä ja jopa hankalana. Lopputulokseltaan jäisenä uuniin laitettu kinkku ei eroa sulatetusta.

- Jäisen kinkun paistamiseen suhtauduttiin luonnollisesti epäillen, sillä sotihan se täysin sitä vastaan, mitä perinteisesti kinkun paistamisesta on opittu. Omien kokemustemme ja kuluttajilta saamiemme lukuisten palautteiden perusteella voimme edelleen suositella kinkun paistamista jäisenä, mikäli kinkun hankinta jää viimetippaan tai sitä ei muista ottaa ajoissa sulamaan. Lopputulos on molemmilla valmistustavoilla yhtä hyvä, kertoo HKScanin tuotekehityskokki Sami Lamminaho.

Tuplaa paistoaika matalassa lämpötilassa

Näillä Sami Lamminahon ohjeilla jäisen kinkun paistaminen onnistuu varmasti:

1. Ota jäisen kinkun suojamuovi pois. Jos haluat kinkun liemen talteen, laita kinkku paistopussiin. Tee paistopussin kulmaan pieni reikä. Jäisen kinkun voi paistaa myös ilman paistopussia.
  2. Laita uunipellille 90 - 100 °C uuniin. Tarkista uunin lämpötila vielä lihalämpömittarilla.
  3. Kun kinkku on riittävästi sulanut, työnnä kinkkuun lihalämpömittari.
  4. Kokonaispaistoaika on noin kaksinkertainen verrattuna perinteiseen kinkun paistamiseen, eli noin 2 tuntia/ kg.
  5. Kinkku on valmis, kun paistomittari näyttää 75 - 90 °C.
  6. Kinkun mureus riippuu kypsän lihan sisälämpötilasta, riippumatta siitä onko se paistettu jäisenä vai sulana. Mitä korkeampi kinkun sisälämpötila, sen mureampi kinkku.

Suomalaisia kinkkuja riittää tänä jouluna

Hiljattain on ollut keskustelua siitä, että sianlihan nykyinen tuotanto ei riittäisi kotimaan kulutukseen. Joulukinkkujen osalta tänä jouluna ei ole kuitenkaan syytä huoleen.

- Joulukinkkuja on ostettu viime vuosina hyvin tasainen määrä. Tämän vuoksi tuotannossa osataan varautua hyvin kinkkujen kysyntään. Tällä hetkellä näyttää, että kotimaiset HK-kinkut riittävät niissä kaupoissa, jotka ovat ne meiltä ennakkoon tilanneet, kertoo HKScanin markkinointi- ja kategoriajohtaja Anne Terimo.

HKScan on vastuullisuuden edelläkävijä

HKScanin lihantuotanto Suomessa on sopimustuotantoa tiiviissä yhteistyössä omien tuottajiensa kanssa. Tilalta haarukkaan ketjussa, sen kaikissa vaiheissa, tehdään yhteistyötä myös viranomaisten kanssa. Suomalainen eläintuotanto on maailman kärkeä eläinten hyvinvoinnissa ja laadussa. Ympäristön ja ilmaston kannalta on parasta tuottaa ruokaa mahdollisimman lähellä kulutusta. Kaikki HK® ja Kariniemen® merkkiset tuotteet tehdään aina suomalaisesta lihasta.

Tuore- ja pakastekinkkujen myynnin jakautuminen,   HKScan Finland Oy (arvio 2018)
Osuus kinkkumäärästä Trendi
Perinteinen joulukinkku, kokonainen n. 10-12 kg n. 5 % laskeva
Juhlakinkku n. 4-8 kg n. 70 % stabiili
Pienet kinkut n. 1,5-4 kg n. 25 % nouseva

Kuvat:
HK Rypsiporsas® Juhlakinkku potkalla, pakkauskuva
Joulukinkku
Joulukinkku 2

HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com
www.hkscan.com  www.hk.fi   www.kariniemen.fi Twitter @HKScanFinland

HKScan on pohjoismainen liha- ja ruokayhtiö. Yli 7 300 ammattilaistamme palvelevat maailman vaativimpia kuluttajia ja varmistavat laadun koko tuotantoketjussamme – tilalta haarukkaan. HKScan valmistaa, markkinoi ja myy korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa sekä lihavalmisteita ja aterioita vahvoilla tuotemerkeillä, kuten HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® ja Tallegg®. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian.  Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2017 HKScanin liikevaihto oli 1,8 miljardia euroa. Yhtiö on Euroopan johtavia liha- ja ruokayhtiöitä.