• HKScan Oyj/

Uusi aluevaltaus vaativilla Kiinan markkinoilla: HKScanin Rypsiporsas® -liha Alibaban arvostettuun Hema-ketjuun

HKScan on tehnyt tärkeän sopimuksen kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban kanssa. HKScan on ensimmäinen suomalainen liha-alan yhtiö, joka saa tuotteensa Alibaban korkealuokkaisen,
vähittäiskaupan mullistavan Hema-ketjun supermarketteihin ja verkkokauppaan.

HKScan Oyj, Tiedote medialle, 28.1.2019, klo 9.30

Suomalaisilla perhetiloilla tuotettu Rypsiporsas® -liha (Omega-3 Pork From Finland) vakuutti ketjun nopeasti.

- Hema-ketju erottuu valtavilla Kiinan markkinoilla korkealaatuisilla ja valtavirrasta poikkeavilla tuotteilla. Ketjuun on erittäin vaikea päästä, vain muutama suomalainen tuote on hyväksytty valikoimaan. Tuotteemme puhdas maku, terveellisempi rasvakoostumus sekä arktinen alkuperä kiinnostivat Hema-ketjua ja he tekivät nopean listauspäätöksen, HKScanin viennistä vastaava johtaja Jukka Nikkinen sanoo.

Alibaba lanseerasi modernin Hema-konseptinsa vuonna 2017. Tällä hetkellä supermarketteja on noin 100 ympäri Kiinaa.

Tärkeä päänavaus suomalaiselle ruokateollisuudelle

- Tämä on tärkeä virstanpylväs HKScanille ja viitoittaa tietä myös muille suomalaisille puhtaille ja turvallisille elintarvikkeille Kiinan markkinalla. Heman ainutlaatuinen nettikauppa tehostaa brändin rakennusta ja lisää tuotteidemme tunnettuutta tehokkaasti oikealle kohderyhmälle, Nikkinen jatkaa.

Hema-konsepti on osa Alibaban uutta vähittäiskauppastrategiaa, joka yhdistää verkkokaupan ja kivijalkakaupan. Konsepti yhdistää korkealuokkaisen supermarketin huippumoderniin jakelukeskukseen, joka palvelee nettitilaajia. Lisäksi jokaisen supermarketin yhteydessä on ravintola, jossa tarjoilijoina toimivat robotit. Ostokset tehdään mobiilisovelluksella, joka on linkitetty Alipay-maksujärjestelmään.

Seuraava askel – jakelualueen kasvattaminen

HKScanin viennin seuraavat askelmerkit on suunniteltu tarkkaan.

-Kasvatamme jakelua Hema-ketjun sisällä Shanghaissa ja lähialueilla. Tämän jälkeen suunnitelmissa on laajentuminen muihin premium-ruokakauppoihin kivijalassa ja verkkokaupassa. Kolmantena askeleena lähdemme laajentamaan fokusta Kiinan muihin suurkaupunkeihin, Nikkinen kertoo.

Video maistatustapahtumasta.

Hema-konsepti pähkinänkuoressa:

Hyllystä kotiovelle puolessa tunnissa

-        Hema-kaupassa kuluttaja täyttää virtuaalisen ostoskorinsa mobiilisovelluksella.

-        Skannaamalla tuotteen QR-koodin kuluttaja saa lisätietoa tuotteen tarinasta sekä alkuperästä.

-        Kaupassa ostokset toimitetaan asiakkaalle suoraan kassalle ja verkko-ostokset kotiovelle.

-        Kun kaupan kerääjä on saanut ostokset kasattua, skootterikuriirit nappaavat ostokset automaattilinjalta ja lähtevät kohti kotiosoitetta.

-        Jakeluaika on puoli tuntia ja alueen laajuus kolme kilometriä.

Taustaa:

• HKScan käynnisti sianlihan viennin Forssan yksiköstään 23.4.2018.

•HKScanin tuotteet suunnataan Kiinassa sekä vähittäiskauppaan, teollisille asiakkaille että HoReCa-sektorille. HKScanin tavoitteena on myydä ensimmäisenä vuonna noin kolme miljoonaa kiloa sianlihaa Kiinaan ja kolminkertaistaa volyymi vuoteen 2020 mennessä.

• HKScan allekirjoitti 26.2.2018 sopimuksen kiinalaisen Zhejiang Qinglian Food Co. Ltd:n kanssa yhteisyrityksen perustamisesta Kiinaan. Sopimus allekirjoitettiin Haiyanissa, joka on Qinglian Foodin Shanghain lähellä sijaitseva kotipaikka.

• Premium-tuotteita myyvä ja markkinoiva HKScanin & Zhejiang Qinglian Foodin yhteisyritys Nordic Lotus Food Co rekisteröitiin virallisesti syyskuun lopussa 2018.

•HKScan vie lihaa tällä hetkellä lähes 50 maahan. Yhtiö vie sianlihaa useisiin EU-maihin sekä muun muassa Uuteen-Seelantiin ja Japaniin.

•HKScanin Forssan tuotantolaitoksella, joka on saanut Kiinan vientihyväksynnän, on sertifioidut ISO 9001, 14001 ja FSSC 22 000 järjestelmät, ja sille on myönnetty aiemmin mm. USA- ja Venäjän vientihyväksynnät.

•HKScanin suomalainen liharaaka-aine on lähtöisin noin 3400 HKScanin sopimustuottajan sika-, nauta- ja broileritilalta.

•Rypsiporsas® - Perusteellisen tutkimustyön tuloksena syntynyt Rypsiporsas® on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen innovaatio. Ruotsissa konsepti tunnetaan nimellä Rapsgris®. Porsaat syövät suomalaisilla ja vastaavasti ruotsalaisilla kotitiloilla kasvatettua viljaa sekä rypsiä. Myös valkuaisen lähteet ovat kotimaisia: rypsi, herne ja härkäpapu. Soijaa Rypsiporsas® ei tämän vuoksi tarvitse. Porsaiden ruokavalio on tarkasti seurattu: rehun koostumusta ja menekkiä seurataan tarkoin, samoin kuin porsaiden kasvua. Suomessa Rypsiporsas®-liha tulee aina ja poikkeuksetta tarkkaan valituilta suomalaisilta kotitiloilta. Rypsiporsas® -lihan rasvan laatu on luontaisesti pehmeämpää, kovan rasvan korvautuessa osittain pehmeillä rasvoilla. Pehmeämmän rasvan ansiosta Rypsiporsas® -liha on myös maukkaampaa ja mureampaa tavalliseen porsaanlihaan verrattuna.

Lisätietoa:

8.10.2018 Kiinalaisten rakastamat revontulet vauhdittavat arvostetun, puhtaan suomalaisen laatulihan myyntiä Shanghain supermarketeissa – katso pakkauskuvat:

27.2.2018 HKScan perustaa yhteisyrityksen Kiinaan – suomalainen Rypsiporsas® erottuu kilpailusta korkealla laadulla ja vastuullisuudella:

23.4.2018 HKScan on käynnistänyt sianlihan viennin Kiinaan:

18.6.2018 Kuinka tehdä kiinalainen kuluttaja onnelliseksi?

Lisätiedot medialle:

HKScan Media Service Desk, p. 010 570 5700 ja communications@hkscan.com