Harvinainen Zetor-traktoreiden ajo Helsingin keskustassa

Lauantaina 11.7. Helsingin keskustassa on tarjolla harvinainen elämys, kun yhdeksän 50-luvun Zetor-traktoria kiertää poliisisaattueessa ydinkeskustaa. Näyttävän tempauksen järjestää Savon Zetoristit yhteistyössä ravintola Zetorin kanssa.

Vihreät Zetor-traktorit kiertävät lähes koko Helsingin ydinkeskustan klo 14 alkaen. Reitti kulkee Mannerheimintietä Eteläesplanadin kautta Kauppatorille. Presidentinlinnan kohdalla tehdään savolaisen lupsakasti U-käännös ja körötellään Kaivopihalle, jonne traktorit parkkeerataan yleisön ihailtaviksi. Kaivopihalta matka jatkuu illan suussa kohti Finlandia-taloa. Traktoreihin on mahdollisuus tutustua Kaivopihalla ravintola Zetorin edessä klo 18 asti. Lapset voivat kiivetä ratin taakse ja rohkeimmat kokeilla, riittävätkö voimat traktorin käynnistämiseen kammesta pyörittämällä. – Onhan niissä starttimoottoritkin, mutta katsotaan, mihin kaupunkilaisista on, naurahtaa Savon Zetoristien puheenjohtaja Tapio Paldanius, jonka rempseää savolaishuumoria kuullaan tempauksen jälkeen ravintola Zetorissa. Pääsyvaatimuksena vihreä Zetor 25 Savon Zetoristit on maaliskuussa perustettu yhdistys, joka tempauksillaan haluaa esitellä ja edistää aitoa savolaista maaseutukulttuuria. Lapinlahdessa ja sen ympäristökunnissa toimivaan yhdistykseen voi liittyä kuka tahansa vihreän Zetor 25 -traktorin omistaja. Kyllä, värin pitää olla vihreä! Zetor 25 on tšekkiläisen Zetorin traktorimalli, joka kehitettiin 40-luvulla. Luotettavina, teknisesti edistyneinä ja edullisina pidetyt Zetorit olivat Suomessa erittäin suosittuja. Mallien valmistus päättyi 1961. Zetorien kiihytysajot Seuraava Savon Zetoristien tapahtuma on 1.8. Iisalmessa järjestettävä Zetorien kiihytysajot. Kisoja voi seurata suorana lähetyksenä ravintola Zetorissa. – Jos vaan sopivat piuhat löydetään, toteaa Paldanius savolainen pilke silmäkulmassaan. Mikäli traktorimalliin haluaa tutustua etukäteen, on siihen mahdollisuus ravintola Zetorin terassilla. – Meillä Zetorit ovat olleet mukana hauskanpidossa ravintolan perustamisesta lähtien, kertoo ravintolajohtaja Niklas Wiedmer. Hervottomasta maalaishuumoristaan tunnetussa Zetorissa voi nauttia perinteistä suomalaista ruokaa vaikkapa traktorin ympärillä istuen. Annoksia on saatavilla joka päivä valomerkkiin asti. Lisätietoja: Ravintola Zetor, Mannerheimintie 3-5, Kaivopiha, 00100 Helsinki: Ravintolajohtaja Niklas Wiedmer, p. 010 76 64451, niklas.wiedmer@sok.fi Savon Zetoristit: pj. Tapio Paldanius, p. 0400 279 693 Tapahtumasta on saatavilla valokuvia traktoriajon jälkeen osoitteessa http://beni2.pp.fi/zetorit Lisätietoja kuvista: Pasi Murto, foto@pasimurto.com