• HOK-Elanto/

HOK-Elannon alkuvuosi 2018: 24/7 -palveluverkosto laajeni, asiakasomistajille helpommin Bonusta

-          HOK-Elannon asiakasomistajien määrä kasvoi, nyt yli 621 000
-          Liikevaihto alkuvuodelta 2018 oli 1,0 mrd, jossa kasvua 4,6 %
-          Ruoan verkkokaupan kasvu 42 %
-          Investoinnit toimipaikkaverkostoon 21 M€
-          Operatiivinen tulos 15,0 M€ eli 1,5 % liikevaihdosta
-          Henkilöstömäärä kasvoi 313:lla, nyt 5 842

Helsingin Osuuskauppa Elannon alkuvuoden liikevaihto kasvoi 4,6 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

HOK-Elannon bonustaulukko muuttui 1. maaliskuuta. Täyden viiden prosentin Bonuksen on siitä lähtien saanut 900 euron kuukausiostoilla, kun raja aiemmin oli 1 500 euroa.

HOK-Elannon ympärivuorokautiseen palveluverkostoon kuuluu neljä Prismaa, viisi S-marketia, 10 Alepaa, 34 ABC-automaattiasemaa ja 11
autopesua. Sähköauton voi ladata 8 latauspisteessä mihin vuorokauden aikaan tahansa.

– Osuuskauppana tehtävämme on kehittää palveluitamme aina asiakasomistajiamme varten. Uusi bonustaulukko palkitsee ostojaan keskittäviä asiakasomistajia entistä paremmin. Toimipaikkaverkostomme laajenee jatkuvasti, jotta palvelut olisivat lähellä asiakasta, arkea helpottamassa, ympäri vuoden ja vuorokauden, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen toteaa.

Vuodenvaihteessa HOK-Elannolle siirtyneissä Stockmann Herkuissa vietettiin ”kuuntelukevättä”, jossa asiakkaiden ja henkilökunnan näkemyksiä haettiin aktiivisesti.
– Kuuntelukevät onnistui erinomaisesti ja se antoi useita hyviä ajatuksia konseptin kehittämisen pohjaksi. Uusi ”herkumpi Herkku” -konsepti lanseerataan Helsingin keskustan Herkkuun lokakuun aikana. Muiden Stockmann Herkkujen uudistukset alkavat vuonna 2019, Liimatainen kertoo.

•  Verkostoon neljä Stockmann Herkkua, kaksi Alepaa ja kaksi Fafa’s -ravintolaa
  •  24/7 -verkostossa nyt 4 Prismaa, 5 S-marketia, 10 Alepaa, 34 ABC:ta
  •  Alepafillarit Helsingin lisäksi myös Espooseen
  •  Vamos -yhteistyö Diakonissalaitoksen kanssa auttaa 100 nuorta työelämään
  •  Bonustaulukko palkitsee ostoksensa keskittäviä asiakasomistajia aiempaa helpommin

Toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700, veli-matti.liimatainen(at)sok.fi

HOK-Elanto 1-6 / 2018:

HOK-Elanto-konsernin liikevaihto ja liiketulos toimialoittain

Liikevaihto         Muutos              Liiketulos            Liiketulos

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­                                                                   1-6/18 M€                  %                  1-6/18 M€           1-6/17 M€

Marketkauppa                                              875,9                       6,3                  10,4                    20,3

Tavaratalokauppa                                          33,9                       3,3                   0,9                       1,3

Ravintolaliiketoiminta                                     56,6                       3,7                    0,4                    - 0,4

Polttoneste ja autonpesukauppa                    50,6                  -11,2                   - 0,5                       0,2

Muu liiketoiminta ja muut erät                        13,0                       4,9                    3,6                       4,4

HOK-Elanto-konserni yhteensä                  1029,9                  4,6                    14,7                    25,9

HOK-Elanto konsernin operatiivinen tulos yhteensä                                        15,0                    29,6 M€

Liikevaihto kasvoi 4,6%
HOK-Elanto-konsernin liikevaihto kaudelta 1.1.–30.6.2018 oli 1 029,9 miljoonaa euroa (ed. vuosi vastaava kausi oli (984,5 M€), jossa kasvua on 4,6 prosenttia (2,8%). Konsernin liiketulos oli 14,7 miljoonaa euroa (25,9 M€) ja tulos ennen veroja oli 18,9 miljoona euroa (30,7 M€). Tulos sisältää kertaluonteisia tuottoja, lähinnä käyttöomaisuuden myyntivoittoja 3,9 milj. euroa (1,1 M€).

Konsernin operatiivinen tulos, jossa kertaluonteisia eriä ei ole huomioitu, oli 15,0 miljoonaa euroa (29,6 M€). Operatiivisen tuloksen heikentyminen johtuu pääosin Stockmann Herkkujen liiketoiminnan haltuunotosta, halpuutuksesta sekä rahoitustuottojen määrän pienenemisestä.

Marketkaupan liikevaihto oli 875,9 miljoona euroa (823,6 M€) ja kasvoi 6,3 prosenttia (3,2 %). Liiketulos oli 10,4 miljoonaa euroa (20,3 M€). Liikevaihto kertyi 12 Prisman, 59 S-marketin, 109 Alepan, neljän Stockmann Herkun ja yhden Kodin Terran liiketoiminnasta. Marketkaupan liikevaihdon kasvu tulee pääosin Stockmann Herkku liiketoiminnasta. Liiketuloksen pieneneminen johtuu Stockmann Herkkujen liiketoiminnan haltuunotosta sekä jo neljättä vuotta jatkuneesta halpuutuksesta. Uudet Alepat avattiin alkuvuonna Vantaan Martinlaaksoon ja Espoon Ymmerstaan.

Tavaratalokaupan liikevaihto oli 33,9 miljoona euroa (32,8 M€), jossa kasvu on 3,3 prosenttia
(12,0 %). Liiketulos oli 0,9 miljoonaa euroa (1,3 M€). Liikevaihto kertyi kahden Sokos-tavaratalon ja kymmenen Emotion-myymälän liiketoiminnasta.

Ravintolaliiketoiminnan liikevaihto oli 56,6 miljoonaa euroa (58,7 M€), vähennystä on
-3,7 prosenttia (-5,0 %). Ravintoloiden liiketulos oli 0,4 miljoonaa euroa (-0,4 M€). Liikevaihdon lasku ja tulosparannus johtuvat edellisvuonna suljetuista tappiollisista toimipaikoista. Kaksi Deliä siirtyi ABC-ketjulta ravintolatoimialan ohjaukseen. Kauppakeskus Jumboon ja Helsingin keskustan Sokoksen yhteyteen avattiin Fafa’s -ravintolat. Kuluvan syksyn ensimmäinen ravintolatulokas oli elokuun alussa Helsingin Vallilaan avattu Oluthuone Konepaja. HOK-Elannolla oli kesäkuun lopulla 89 ravintolaa.

Polttoneste ja autopesukaupan liikevaihto oli 50,6 miljoona euroa (57,0 M€), joka pieneni 11,2 prosenttia (0,6 %). Liiketulos oli -0,5 miljoonaa euroa (0,2 €). Liikevaihdon ja liiketuloksen pieneneminen johtuu toimipaikkaverkoston muutoksista. HOK-Elannon ABC-ketjuun kuuluu 34 automaattiasemaa, joista 11 tarjoaa myös autopesun ympäri vuorokauden.

Muun liiketoiminnan liikevaihto oli 13,0 miljoonaa euroa (12,4 M€). HOK-Elannon muun liiketoiminnan muodostavat kiinteistöliiketoiminta sekä hautaus- ja lakipalvelu. HOK-Elannon Hautaus- ja Lakipalvelulla on 12 toimistoa eri puolilla toimialuetta.

Bonustaulukosta palkitsevampi
Täyden viiden prosentin Bonuksen on 1. maaliskuuta lähtien saanut 900 euron kuukausiostoilla, kun raja aiemmin oli 1 500 euroa. Uusi bonustaulukko palkitsee ostojaan keskittäviä asiakasomistajia entistä enemmän.

Alkuvuoden aikana HOK-Elannon jäseneksi liittyi 11 390 uutta omistajaa (10 039). Asiakasomistajien määrä oli kauden lopussa 621 253 (609 244). Toimialueen talouksista 79,8 prosenttia (78,5 %) on
osuuskaupan omistajia. HOK-Elannon asiakasomistajat saivat alkuvuoden aikana Bonusta yhteensä 29,3 miljoonaa euroa (29,2 M€).

HOK-Elanto toimii S-Pankin asiamiehenä ja omistaa 7,5 % yhtiöstä. S-Pankki sai alkuvuonna ennätysmäärän asuntolainahakemuksia ja rahastojen osuudenomistajien lukumäärä kasvoi isoja kilpailijoita nopeammin. S-Pankin talletuskanta kasvoi ja aktiivisten asiakkaiden määrä alkuvuonna kasvoi HOK-Elannon alueella 9 prosenttia. Myös lähimaksamisen suosio nousi voimakkaasti.

Digitaaliset palvelut kehittyivät
HOK-Elannon ruoan verkkokauppa kasvoi alkuvuonna 42 prosenttia. Tilauksia toimitettiin noin 110 000. S-mobiilisovelluksen on ladannut noin 229 000 asiakasomistajaa HOK-Elannon alueella. Sähköinen kassakuittiarkisto on käytössä yli 61 000 asiakkaalla.

Investointeja korjaus- ja uudisrakentamiseen
Alkuvuoden 2018 aikana HOK-Elanto investoi verkostonsa kehittämiseen 21,1 miljoonaa euroa (16,7 M€). Pääosa investoinneista suunnattiin toimipaikkojen rakennus- ja muutostöihin.
Konsernin maksuvalmius on erinomainen. Likvidit sijoitukset ja rahavarat olivat katsauskauden päättyessä 342,4 miljoonaa euroa (307,3 M€). Omavaraisuusaste oli 80,2 prosenttia (80,6 %). Nettorahoitustuotot olivat 4,2 miljoonaa euroa (4,8 M€).

Henkilökunnan määrä kasvoi
Vakituisen henkilökunnan määrä katsauskauden lopussa oli 5 842 henkilöä (5 529 vuodenvaihteessa). Kokoaikaisen henkilökunnan osuus oli sama kuin vuodenvaihteessa eli 47 prosenttia. Kokoaikaiseksi muutettuna henkilökunnan laskennallinen määrä oli 5 297 henkilöä (5 136 vuodenvaihteessa).  HOK-Elanto maksoi 1,6 miljoonan euron (1,5 M€) tulosbonuksen vakituisille työntekijöilleen vuoden 2017 tuloksesta. Tulosbonus oli suuruudeltaan 1,5 prosenttia (1,5) työntekijän vuosiansioista.

Tänäkin vuonna noin 2 000 nuorta sai ensi kosketuksen työelämään HOK-Elannon tarjoaman kesätyö- tai -harjoittelupaikan kautta. Vastuullinen kesäduuni, Ansio-kurssit, nuorten Yrityskylän Alepa-myymälä sekä yhteistyö Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-toiminnan kanssa ovat esimerkkejä hankkeista, joilla HOK-Elanto edistää nuorten työelämävalmiuksia.

Loppuvuoden näkymät:
Vuonna 2018 HOK-Elannon liikevaihdon arvioidaan kasvavan. Koko vuoden investointien arvioidaan olevan noin 40 miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos tullee olemaan edellisvuotta heikompi. Henkilökunnan määrän arvioidaan pysyvän ennallaan.

Syksyn mittaan avataan viisi uutta Alepa-myymälää, S-marketit Laajasaloon ja Rajamäelle, Fafa’s -ravintola Pohjois-Tapiolaan sekä Emotion Redin kauppakeskukseen. Ruoan verkkokauppa kasvaa kolmen uuden Prisma-noutopisteen ansiosta. ABC Hyvinkää avautuu remontoituna syyskuussa.
Helsingin keskustan Sokos uudistuu syksyn 2018 aikana. Helsingin Stockmann Herkun muutostyö valmistuu lokakuussa.

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 323 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: