Huhtikuun hanaolut: Schlenkerla Fastenbier

Report this content

HOK-Elannon OlutHuoneiden huhtikuun hanaoluena on tarjolla Schlenkerla-panimon maanmainiota, perinteistä paastonajan olutta Schlenkerla Fastenbieriä.

Schlenkerla Fastenbier, toiselta nimeltään Lentbier, on kauniin punertava, samettisen täyteläinen, miellyttävän savuinen ja karamellimaisen maltainen, pääsiäisen ajan erikoisuus Bambergista, Saksasta. Olutta käytetään viikon ajan, minkä jälkeen sitä kypsytetään Bambergin alla risteilevissä viileissä kellareissa kaksi kuukautta. Fastenbier poikkeaa Schlenkerlan muista oluista, sillä se on vähemmän savuinen ja suodattamaton. Suodattamattomuus vahvistaa oluen täyteläisyyttä. Tätä harvinaisuutta on saanut erittäin harvoin hanaversiona ulkomailta, Yhdysvaltoja lukuun ottamatta.

Perinteikästä olutta juotiin aikoinaan ruoan korvikkeena munkkien panemana, sillä kirkollisten kirjoitusten mukaan ainoastaan nesteiden nauttiminen oli sallittua pääsiäistä edeltävän kaksipäiväisen paaston aikana. Munkit tekivät nokkelasti oluestaan tavallista vahvempaa ja ravitsevampaa, jotta juhlapyhien odotteleminen tyhjin vatsoin sujui hymyssä suin. Lisäksi oluen sisältämän hiivan sanottiin käyvän välipalasta paaston aikaan.

OlutHuoneet ottavat tähän huhtikuun erikoisherkkuun varaslähdön jo maaliskuun viimeisenä päivänä, kun OlutHuoneissa korkataan aidot Schlenkerla Fastenbier -tammitynnyrit. Huhtikuun ajan on tarjolla oluen kegiversio.

Schlenkerla Fastenbier on saatavilla 31.3. lähtien ja huhtikuun ajan HOK-Elannon OlutHuoneissa hintaan 8,90 €/0,4 l. Omistajan käyntikortilla tuopillisen saa tuttuun tapaan edullisemmin, hintaan 7,90 €/0,4 l.

HOK-Elannon OlutHuoneet: Amsterdam, Angleterre, Ølhus Helsinki, Ølhus Stockholm, Ølhus Oslo, Ølhus København, Joutsen, Kaisla, Kitty´s Public House, Kuikka, Pošeidon, Rotterdam, Sailor´s, William K (Kurvi, Sello, Mannerheimintie, Tennispalatsi).

Osoitteet ja lisätiedot HOK-Elannon OlutHuoneista: www.oluthuone.fi

Lisätietoa:
Ismo Tuominen
ryhmäpäällikkö
OlutHuoneet
HOK-Elanto
sähköposti: ismo.tuominen@sok.fi

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on lähes 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 5 500 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 320 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: