IPA-festivaali OlutHuoneissa

Maaliskuun koittaessa vietetään neljässä HOK-Elannon OlutHuoneessa IPA-festivaalia. Tapahtumassa tarjotaan yhdeksää erilaista, laadukasta India Pale Ale -olutta.

IPA-festivaali järjestetään 29.2.–16.3.2008. HOK-Elannon OlutHuoneista ovat tapahtumassa mukana Angleterre, Kitty´s Public House, Kaisla ja Kuikka. Jokaisessa näissä ravintoloista on normaalisti valikoimiin kuuluvien India Pale Ale -oluiden lisäksi tarjolla yhdeksän kipakasti humaloitua teemaolutta. Näistä kahdeksan on pullo-oluita ja yksi kaadetaan hanasta.

Juomat ovat perinteisesti Brittein saarten panimotaidon luomuksia, mutta joukkoon mahtuu myös yksi tanskalainen ja pari amerikkalaista mallasjuomaa. Mukana olevista oluista voidaan nostaa esiin nuoren brittiläisen Meantime-panimon ylpeyden aihe: Meantime IPA. Juoma on menestynyt erinomaisesti kansainvälisesti arvostetuissa, eri oluiden välisissä kilpailuissa. Esimerkiksi vuonna 2006 sille myönnettiin kultainen mitali World Beer Cupissa.

Kaikki IPA-festivaalin oluet ovat India Pale Ale -tyylin edustajia parhaimmillaan: voimakkaasti humaloituja vaaleita pintahiivaoluita. Tyyli kehittyi 1700-luvun alussa Burton-upon-Trentin kaupungissa Keski-Englannissa ja on säilyttänyt suosionsa näihin päiviin asti.

IPA-oluiden tunnusomainen voimakas humalointi on perua pyrkimyksestä saada olut säilymään pitkään. Olutta laivattiin Englannista Intiaan, jossa oli kotoista mallasjuomaa janoavia siviilejä ja sotilaita. Laivamatka kesti kuitenkin niin pitkään, että suuri osa oluteristä pilaantui, ennen kuin rahti saatiin perille. Ratkaisuksi keksittiin humalan entistä reilumpi lisääminen kaukomaille laivattavaan olueen, olihan humala yrttinä luontaisesti oluen säilymistä edistävää.

Käytännön tarve johti siis omintakeiseen reseptiin, minkä ansiosta IPA-oluissa on niille tunnusomainen maku – aromimaailma, joka viehättää oluen ystäviä sukupolvi toisensa jälkeen.

IPA-festivaalia vietetään Angleterressä, Kitty´s Public Housessa, Kaislassa ja Kuikassa. Asiakasomistajat saavat S-Etukortilla 0,50 € alennuksen kaikista festivaalin oluista.

Osoitteet ja lisätiedot HOK-Elannon OlutHuoneista: www.oluthuone.com

Lisätietoa: