Muuttajan palvelut ja edut verkossa

Muutto avaa uusia ovia elämään. Se on iso juttu, mutta usein melko työläs. On paljon asioita, jotka pitää hoitaa jo ennen muuttoa, yhtä paljon on muistettavaa kesken kaiken muuttokiireen, ja vielä jää tekemistä jälkeenpäin. Nyt moneen muuttajaa askarruttavaan kysymykseen voi löytää kätevästi vastaukset osoitteessa www.s-muuttajat.fi

HOK-Elanto ja sen paikalliset yhteistyökumppanit ovat koonneet muuttajan hyötyaineiston yhteen osoitteeseen. Asiat on ryhmitelty loogisesti ajankohdan mukaan ennen muuttoa, muuton aikana ja muuton jälkeen. Mukana on muistilistaa, yhteystietoja ja erilaisia etuja, joita S-ryhmä ja sen yhteistyökumppanit tarjoavat.

Lisäksi sivuilta löytyvät mm. muuttokortit ja tuparikutsut, muuttajan muistilista, vinkit ja ideat sekä kootut linkit muutossa tarvittaviin paikkoihin, mm. väestörekisterikeskus, Kela, asunnonhakupalvelut, kierrätys, lehdet, murto- ja hälytysjärjestelmät, muuttoauto, tukea asumiseen, tv-maksu, uusi asuinalue ja Yhteishyvä.

Tässä muutamia poimintoja muuttajan muistilistalta:
Avain: Luovuta entisen asuntosi avaimet takaisin isännöitsijälle tai omistajalle muuttaessasi pois. Pidä huoli, että kaikki avaimet ovat tallessa, sillä lukkojen uudelleensarjoitus voi tulla kalliiksi.
Internet: Nettiyhteyden siirtäminen uuteen osoitteeseen kannattaa tehdä jo hyvissä ajoin, sillä liittymien toimitusajat ovat usein pitkiä.
KELA: Mikäli olet oikeutettu Kelan yleiseen asumistukeen tai opiskelijan asumislisään, hanki hakemukseen tarvittavat asiakirjat hyvissä ajoin. Voit lähettää hakemuksen Kelalle, vaikkei sinulla vielä olisikaan kaikkia tarvittavia asiakirjoja, ja toimittaa ne jälkeenpäin. Näin et joudu odottamaan Kelan päätöstä kuukausikaupalla.
Muuttoapu: Selviätkö muutosta omin ja lähipiirisi voimin? Jos et, ota hyvissä ajoin yhteyttä muuttofirmaan. Jos olet muuttanut aikaisemmin, käytä edellistä muuttoa mittatikkuna ja arvioi tulevaan muuttoon tarvittava aika ja työmäärä.
Muuttoilmoitus ja osoitteenmuutokset: Muista ilmoittaa muutostasi pankkiin, työpaikalle, kirjastoon (palauta lainakirjat!), puhelinoperaattorille, ystäville ja sukulaisille. Muuttoilmoitus on lain mukaan tehtävä väestötietojärjestelmään viimeistään viikon kuluessa muutosta. Voit kuitenkin tehdä sen aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää.
Saunavuorot ja autopaikat: Huoltoyhtiön asukaspalvelu jakaa saunavuorot ja autopaikat jonotusjärjestyksessä, ne eivät siirry automaattisesti edelliseltä asukkaalta.

Lisää vastauksia näihin ja moniin muihin kysymyksiin löydät osoitteesta www.s-muuttajat.fi

Lisätietoja:
Viestintä- ja asiakkuuspäällikkö Helena Palovaara, HOK-Elanto, puh. 010 76 60560,
helena.palovaara@sok.fi