SISILIA PAPÀ GIOVANNISSA 2.10–1.11.2008

Papà Giovanni tarjoaa lokakuussa Välimeren suurimman saaren paahteisia makuja ja palkittuja Donnafugata -viinejä mielenkiintoisissa menu-kokonaisuuksissa sekä lokakuun a la carte -listalla. Herkut ovat keittiöpäällikkömme Matti Kortelaisen ja liikeideapäällikkömme Markku Halosen Sisilian matkan tuliaisia.

Häikäisevässä sinessä lepäävä Sisilia on aina ollut merenkävijöiden kohtauspaikka. Arvostettu paikallinen keittiö onkin jännittävä sekoitus pohjoisafrikkalaisia ja italialaisia makuja. Kreikkalaiset toivat saarelle viinin ja oliivit, arabit sitrushedelmät, mantelit ja riisin, espanjalaiset tomaatin ja munakoison. Sisilialainen ruoka on kontrastien kokonaisuus: suolaista, makeaa, eksoottista ja maanläheisestä.
– "Il culto della famiglia e del mangiare" on sisilialaisille tärkeä asia. Siinä kokoonnutaan isolla joukolla nauttimaan ruokapöydän runsaista antimista.
Arkenakin syödään usein jopa neljä ruokalajia. Näitä makuja ja tunnelmaa
toimme Papàan, kertoo keittiöpäällikkö Matti Kortelainen.
Tyypillinen herkuttelu aloitetaan marinoiduista ja grillatuista kasviksista valmistetuilla antipastoilla. Yksi suosituimmista suupaloista on "Caponata", joka valmistetaan munakoisosta, oliiveista, kapriksista ja tomaateista.
Alkupalojen jälkeen nautitaan yksinkertainen pasta tai risotto, esimerkiksi "Pasta alla Norma" munakoiso-tomaattipasta. Pääruokana tarjoillaan usein esimerkiksi miekka- tai tonnikalaa, Papàssa miekkakalaa löytyy alkuruoissa ja tonnikalaa pääruoissa. Liharuoista suosituimpia ovat vasikka ja lammas.
Ruokailua täydentää luonnollisesti muutama lasillinen erinomaista sisilialaista viiniä.

– Donnafugatan loistavat viinit täydentävät erinomaisesti Papàn sisilialais-herkkuja. Donnafugata on yksi johtavista sisilialaisista viinituottajaperheistä. He valmistavat täyteläisiä viinejä Contessa Entellinan alueella lännessä ja herkullisen makeita jälkiruokaviinejä etelässä, Pantellerian saarella. Valmistukseen käytetään pääasiassa mielenkiintoisia paikallisia Ansonica, Nero d'Avola ja Zibibbo -rypäleitä. Tervetuloa nauttimaan, toteaa Markku Halonen
Sisilian antimia tarjoillaan 2.10 – 1.11.2008 maanantaista lauantaihin kello 14.00 alkaen.

Lisätietoja:
Anna-Maija Halmetoja, 050 - 3640 245, anna-maija.halmetoja@sok.fi