Toivon päivän kampanja toteuttaa vähävaraisten nuorten toiveita

Report this content

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toteuttaa kolmatta kertaa vietettävän Toivon päivän (4.6.) kampanjan avulla vähävaraisten nuorten toiveita. Nuorten unelmat ovat tärkeitä, ja vähävaraisten perheiden nuorten toiveiden täyttämiseen tarvitaan toisinaan muiden tukea.

Tämän vuoden kampanja löysi teemansa perheiden tarpeista sekä Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry:n ja Nuorten Mielenterveysseura - Yeesi ry:n yhteistyöstä.

– Nuorten unelmien tukeminen on tärkeää, koska ne auttavat sietämään vaikeita ja ongelmallisia asioita elämässä. Lisäksi unelmat lisäävät motivaatiota ja kanavoivat energiaa tärkeisiin asioihin. Unelmoinnilla on keskeinen rooli siinä, miten näemme oman tulevaisuutemme ja asetamme elämälle tavoitteita, kertoo Yeesin toiminnanjohtaja Heikki Luoto.

– Hope tukee vuosittain noin 13 000 vähävaraista lasta ja nuorta. Nuorten tarpeiden täyttäminen saamiemme lahjoitusten avulla on haastavampaa kuin pienten lasten, vaikka ne ovat aivan yhtä tärkeitä. Siksi haluamme tuoda nuorten asiaa aktiivisemmin esille, toteaa Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

Erilaisia, tavallisia unelmia ja toiveita

Tänä vuonna julkaistussa Nuorisobarometrissä tutkittiin nuorten tulevaisuudenkuvia. Tutkimuksen mukaan tulevaisuuteen liittyvät toiveet eivät ole pilvilinnoja, vaan pikemminkin aivan tavallisia asioita. Toivon päivän kampanjan konkreettiset toiveet on kerätty 12–17-vuotiailta, vähävaraisten perheiden nuorilta. Ne vaihtelevat mielekkään työn, opiskelupaikan tai harrastuksen löytämisestä vapaa-ajan tekemiseen sekä tavarahankintoihin.

"Että uskaltaisi haaveilla ja joku toteuttaisi haaveet!" kirjoittaa 15-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva nuori.

Toinen toivoo, että pääsisi ostamaan uusia vaatteita. Yksi unelmoi elokuva- ja ravintolakäynnistä.

– Me uskomme, että tasavertaisuuden kokemukset kannattelevat. Uskomme myös, että pienilläkin teoilla on merkitystä, Hostila painottaa.

Kampanja käynnistyy 25.5. ja huipentuu Toivon päivään 4.6.

Jos halut toteuttaa nuoren toiveen, lue osallistumisohjeet kampanjasivulta www.hopeyhdistys.fi/toivonpaiva

Lisätietoja:

Eveliina Hostila, toiminnanjohtaja, Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry, 040 931 0114 tai eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi

Heikki Luoto, toiminnanjohtaja, Nuoren Mielenterveysseura – Yeesi ry. 050 573 5380 tai heikki@yeesi.fi

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry

on vuonna 2009 perustettu avustus- ja vapaaehtoisjärjestö, jonka tavoitteena on luoda lapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Se on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö ja toimii 19 paikallistoimijan välityksellä eri puolilla Suomea. www.hopeyhdistys.fi

Nuorten Mielenterveysseura - Yeesi ry

on Suomen ensimmäinen valtakunnallinen nuorten mielenterveysseura, joka perustettiin vuonna 2011. Sen työ perustuu ennaltaehkäisevään ja edistävään otteeseen. Seura tekee voimavaralähtöistä mielenterveystyötä ja haluaa edistää nuorten hyvinvointia positiivisella otteella. www.yeesi.fi