• House of Lapland/

Elokuvakomissio sai vieraakseen alan kansainväliset huippunimet: Lappi tekemässä todellista läpimurtoa elokuvien kuvauspaikkana

Lapin elokuvakomissio on esitellyt Lappia viiden päivän ajan Hollywood-elokuvien kuvauspaikkojen etsijöille. Alan ykkösnimiin kuuluva Lori Balton ja kollegansa Alison Taylor ovat haltioissaan näkemästään. Heidän mielestään Lappi soveltuu kuvauspaikaksi tuotannoille, joihin tarvitaan vaikuttavaa luontoa.

Lapin elokuvakomissio järjesti keväällä 2016 digitaalisen markkinoinnin kampanjan, joka suunnattiin av-alan ammattilaisille. Osallistujien kesken arvottiin palkintomatka Lappiin.

Palkintomatkan voitti Lori Balton Los Angelesista, ja hän otti mukaansa kollegansa Alison Taylorin.

Elokuvakomissaari Anna Niemelä kertoo, että matkan aikana esiteltiin Lappia Perämeren rannalta Kilpisjärvelle saakka.

- Olemme tuoneet esille Lapin monipuolisia mahdollisuuksia. Tavoitteena on ollut vakuuttaa vieraat siitä, että Lapissa on ainutlaatuiset kuvauspaikat ja maisemat, huippuluokan palvelujen ollessa saatavilla jopa kaikkein kaukaisimmassa paikassa. Meille voi tuoda Hollywood-tasoisen tuotannon ja osaamme ottaa tuotantojen tarpeet huomioon, Anna Niemelä painottaa.

Matka alkoi Kemistä, jossa vieraat pääsivät tutustumaan muun muassa jäänmurtaja Sampoon, uusiin merenrantahuviloihin ja mereen perinnealus Jähdiltä käsin. Rovaniemellä kierros kulki Konttaniemen porotilalle, SantaParkiin, Santa Claus Hotelliin ja Sky Hotelliin Ounasvaaralle. Pellon kunnassa vieraat piipahtivat rajajoen rannassa Vihreällä Pysäkillä. Muoniossa taas Harriniva Hotels & Safaris sai esitellä arvovieraille paikallisia maisemia ja mahdollisuuksia. Markkinasta matka jatkui helikopterilla Kilpisjärvelle, jossa ihailtiin alueen maisemia ilmasta käsin ja laskeuduttiin Pihtsusköngäs-putoukselle. Kilpisjärvellä Lapland Hide tarjosi elämyksiä keskellä erämaata. Paluumatkalla Lori Balton ja Alison Taylor tutustuivat myös Kittilään: muun muassa Taivaanvalkeat,  Hullu Poro ja Tonttula sekä Reijo Jääskeläisen huskyfarmi elokuvaeläimineen olivat vierailukohteita.

Lori Balton paljastaa, ettei hän tiennyt aiemmin edes, missä Lappi sijaitsee. Balton on etsinyt kuvauspaikkoja muun muassa elokuville Inception, The Lone Ranger, Pirates of Caribbean ja Noah. Näistä Noah kuvattiin Baltonin ideasta Islannin kiviaavikoilla.

- Hyvin harva amerikkalainen elokuva-alan ammattilainen tiesi etukäteen, missä Islanti on.

Lori Balton on ensimmäinen lokaatioscouttauksen ammattilainen, joka on hyväksytty Oscar-palkinnnoista tunnettuun Yhdysvaltain elokuva-akatemiaan. Hänen scouttaamissaan elokuvissa on työskennellyt lähes kaikki eturivin Hollywood-näyttelijät.

Alison Taylor etsii myös kuvauspaikkoja pitkille elokuville sekä televisiosarjoille. Hänen paikkavalintansa näkyvät muun muassa Alias- ja Ally McBeal-draamasarjoissa.

Lori Balton ja Alison Taylor eivät itse tee valintoja elokuvien kuvauspaikoiksi, mutta he ovat henkilöitä, joihin ohjaajat tai tuottajat ottavat yhteyttä tuotannon alkuvaiheessa ja kysyvät, mistä löytyisivät sopivat paikat työn alla olevalle käsikirjoitukselle ja elokuvalle.

Muut kyselevät jo: missä Lappi on?

Lori Balton ja Alison Taylor pitävät Lappia erinomaisena kuvauspaikkana erityisesti niille tuotannoille, joissa luonto pääsee oikeuksiinsa. Lapin värit ja valo, avara taivas ja upeat pilvet sekä ystävälliset ihmiset ovat tehneet heihin vaikutuksen. Lisäksi pohjoisen toimivat tiestöt, hotellit ja ravintolat luovat hyvän perustan isoillekin tuotannoille.

- Olemme jakaneet kuvia ja tietoja Lapista lokaatioscouttauksen kansainväliselle ryhmälle. Kollegat ovat jo kyselleet, missä Lappi oikein on.

Anna Niemelän mukaan tämä on ollut yksi vierailun tarkoitus: saada kansainväliset ykkösnimet kiinnostumaan Lapin mahdollisuuksista. Lori Balton on alan ehdoton huippu ja hänen näkemyksillään on painoarvoa.

Lori Balton kiittelee Lapin elokuvakomission toimintaa. Ilman palkintomatkaa hän ja Alison Taylor eivät ehkä koskaan olisi osanneet matkustaa Suomen Lappiin. Heillä ei ollut ennakko-odotuksia, joten kaikki on ollut ”fantastista” ja ”uskomatonta”.

- Lappi on yllättänyt meidät myönteisesti, ja se viesti on kiirinyt jo laajalle.

Myös Anna Niemelä on tyytyväinen. Lapin elokuvakomissio toimii Lapin yhteisen viestintä- ja markkinointitalo House of Laplandin yhteydessä, ja sen päätehtävänä on lisätä elokuva-, mainos- ja televisiotuotantojen kautta työtä, tuloja ja näkyvyyttä Lapille.

- Kymmenen toimintavuoden aikana Lapin elokuvakomissio on kehittänyt tehokkaat tavat markkinoida aluetta kansainvälisesti. Tämän reissun päätavoite on tietysti saada Lorin ja Alisonin kautta ensimmäisen Hollywood-elokuvan kuvaukset Lappiin, Anna Niemelä sanoo.

- Komission tehtävänä on löytää parhaat kuvauspaikat, palvelut ja osaajat. Meillä on Lapin eri alueilla Film Friendly -yrityskumppaneita, jotka ovat tottuneet toimimaan tuotantoyhtiöiden kanssa. Lisäksi kunnat ja eri yritykset ovat hyvin aktiivisia, ja he ymmärtävät myös tuotantojen kautta saatavat imagohyödyt, Anna Niemelä painottaa.

Lisätiedot:

elokuvakomissaari Anna Niemelä
anna.niemela@houseoflapland.fi, puh: 040 820 7575

House of Lapland on Lapin kuntien, korkeakoulujen sekä Lapin Yrittäjien omistama markkinointi- ja viestintätalo. Teemme työtä Lapin näkyvyyden ja vetovoiman varmistamiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti maakunnan kannalta tärkeiden sidosryhmien keskuudessa.