Jens ja Yolanda kuulevat Lapin kutsun – Lappi kiinnostaa työorientoituneita eurooppalaisia

House of Laplandin teettämän tutkimuksen mukaan Suomen Lappi kiinnostaa asuinpaikkana myös kansainvälisesti. Lappi kiinnostaa erityisesti ihmisiä, joille tärkeää ovat erityisesti mielenkiintoiset työmahdollisuudet, uralla eteneminen ja turvallisuus. Lapin ennestään tunteneet yhdistivät alueeseen mielikuvat puhtaasta luonnosta ja luonnonläheisyydestä. Tutkimus toteutettiin Saksassa ja Espanjassa.

Espanjalaisista haastatelluista 58 prosenttia ja saksalaisista 41 prosenttia piti Lappia mahdollisena muuttokohteena. Molemmista maista nousi esiin kaksi ihmisryhmää, joita Lappi kiinnostaa.

Saksassa nousivat esiin ”menestyskeskeiset etenijät”, joita kiinnostaa ennen kaikkea mahdollisuudet edetä uralla sekä ”ennakkoluulottomat humanistit”, joille merkityksellistä on työn sisältö ja elinympäristö. Espanjassa vastaavat ryhmät olivat ”reilut oman tiensä kulkijat” sekä ”kuuliaiset turvallisuushakuiset”, joille molemmille on tärkeää sisällöllisesti kiinnostava työ ja uralla kehittyminen.

Kaikissa ryhmissä Lapin jo tunteneet yhdistivät alueeseen mielikuvia kauniista luonnosta, luonnonläheisyydestä ja puhtaasta ilmasta. Niille, joille Lappi ei ollut tuttu, kiinnostus muuttaa Suomen Lappiin nousi huomattavasti, kun haastateltavalle kuvailtiin Lappia.

House of Lapland teetätti Suomen osalta vastaavan tutkimuksen vuonna 2016. Siinä tutkimuksessa Lapin näkivät potentiaalisena asuinpaikkana 20–24-vuotiaat seikkailunhaluiset nuoret ja 45–49-vuotiaat luontoa arvostavat aktiiviharrastajat. Saksan ja Espanjan osalta Lappi vetoaa myös 25–45-vuotiaisiin osaajiin.

Osaajien houkutteleminen Lappiin on yksi Lapin yhteisen markkinointi- ja viestintätalon House of Laplandin toimialoista. Tähän saakka osaajamarkkinointia on tehty kotimaassa, mutta nyt markkinointia laajennetaan ulkomaille. House of Lapland on kevään aikana avannut englanninkieliset sivut, ja kesän aikana käynnistetään markkinointikampanjat ulkomaisen sesonkityövoiman houkuttelemiseksi Lappiin tulevalle talvikaudelle.

Pelkkä avoin työpaikka ei enää riitä. Alueen imago on usein jopa työpaikkaa tärkeämpi vetovoimatekijä. Osaajien houkuttelussa kilpailemme kansainvälisesti kaikkien muiden alueiden kanssa. Meidän on käytettävä samoja markkinoinnin keinoja kuin esimerkiksi matkailumarkkinoinnissa”, toteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Kevään pk-yritysbarometrin mukaan yli 60 prosenttia lappilaisyrityksistä kokee työvoiman saatavuuden olevan vähintään jossain määrin yrityksen kasvun este. Matkailualan lisäksi osaajapulasta kärsii muun muassa kaivosteollisuus ja tekniikan alat. Osaajamarkkinointia tehdään kuntien lisäksi yhteistyössä alueen työnantajien kanssa. Myös henkilöstöpalveluyritykset VMP / Lapin Eurova sekä Opteam / Barona Lapland ovat mukana yhteistyössä.

Tutkimus toteutettiin Saksassa ja Espanjassa toukokuussa 2018, ja siihen osallistui yhteensä noin 2 000 vastaajaa. Tutkimuksessa haastateltiin matkailun, terveydenhuollon, tekniikan alan sekä metalli- ja kaivosalalla työskennelleitä ihmisiä. Toteutuksesta vastasi mediatoimisto Voitto. Tutkimuksesta saatua tietoa hyödynnetään asukasmarkkinoinnin kohdentamisessa.

LisätietojaSanna Tarssanen, toimitusjohtaja, House of Lapland

puh. 040 861 1149 klo 9.00-14.00

Liitteet:
Kansainvälisten osaajien profilointi - Saksa
Kansainvälisten osaajien profilointi - Suomi
Lappiin potentiaalisesti muuttavien profilointi - Suomi (2016)