POHJOIS-LAPPI REKRYTOI ALUEELLISESTI

Pohjois-Lapissa rekrytoidaan nyt alueellisesti ensimmäistä kertaa suomalaisessa työhistoriassa. Saariselän, Inarin ja Utsjoen matkailuyritykset houkuttelevat yhteisellä valtakunnallisella kampanjalla alueelle ammattitaitoista työvoimaa niin sesonkiajaksi kuin ympärivuotisiin työpaikkoihinkin.

Pohjois-Lapin matkailussa, kaupan alalla ja erilaisissa palveluyrityksissä on vuosittain avoinna satoja työpaikkoja. Useat työpaikoista ovat matkailualan yrityksissä Saariselällä, mutta runsasta tarjontaa on myös alueen muissa keskittymissä, kuten Ivalossa, Inarissa, Utsjoella, Nuorgamissa ja Karigasniemellä.

Lappiin sijoittuneet yritykset ja niiden työpaikat tunnetaan muualla Suomessa heikosti, vaikka alueella on myös suuria ja kansainvälisiäkin toimijoita. Lapin matkailun kiivaan kasvun myötä avoimien työpaikkojen määrä lisääntyy vuosi vuodelta.

- Kampanjalla haetaan pitkäjänteistä ratkaisua riittävän ammattitaitoisen työvoiman takaamiseksi yrityksiin, jotta alueen matkailun kasvun jarruksi ei muodostuisi työvoiman puute, kertoo Inari-Saariselkä Matkailun markkinointijohtaja Tarja Manninen.

- Rekrytointiin on haettu pohjaksi uutta ajattelutapaa. Ruuhkiin ja kaupan kassajonoihin kyllästyneille Pohjois-Lappi tarjoaa toisenlaisia elämänarvoja. Työn lisäksi tulija saa myös uudet elämän puitteet, Tarja Manninen jatkaa.  Rikkaasta luonnosta ja luonnonrauhasta sekä alueen tarjoamista harrastemahdollisuuksista nauttiva tulija voi hakeutua joko pienelle paikkakunnalle tai vilkkaampaan keskukseen.

Asumisjärjestelyihin on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja. Myös Inarin kunta toimii yhteistyössä matkailusektorin kanssa riittävän asuntokapasiteetin varmistamiseksi kasvavalle määrälle työntekijöitä.

Digitaalisessa ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvan rekrytointikampanjan toteuttajina ovat Inari-Saariselkä Matkailu Oy jäsenyrityksineen, Inarin kunta ja henkilöstöpalveluyritys Opteam.

Kampanjasivut:

Lisätiedot:

Eeva Flinkman markkinointiassistentti, Inari-Saariselkä Matkailu Oy

Antti Rotko yrittäjä, Opteam
puh. 040 561 1204

House of Lapland on Lapin kuntien, korkeakoulujen sekä Lapin Yrittäjien omistama markkinointi- ja viestintätalo. Teemme työtä Lapin näkyvyyden ja vetovoiman varmistamiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti maakunnan kannalta tärkeiden sidosryhmien keskuudessa.