• House of Lapland/

Sesonkityöntekijöitä houkutellaan Lappiin eri puolilta Eurooppaa – Yrityksillä mahdollisuus löytää työntekijöitä syksyn rekrytointitapahtumassa

House of Lapland on käynnistänyt kohdennetun markkinointikampanjan tavoitteenaan houkutella Lappiin ulkomaista työvoimaa tulevalle matkailusesongille. Viikon aikana kampanja on tavoittanut noin 130 000 ihmistä. Kampanja toteutetaan yhteistyössä Lapin TE-palveluiden kanssa. Työnantajat voivat jo nyt ilmoittaa työpaikkoja Work in Lapland -verkkotapahtumaan.

Markkinointia kohdennetaan sosiaalisessa mediassa 20-39 -vuotiaille luonnosta ja luontoseikkailuista kiinnostuneille kohderyhmille Espanjassa, Portugalissa, Italiassa, Romaniassa, Kreikassa ja Kroatiassa. Kampanja on käynnistynyt 16.7. ja on tavoittanut viikossa jo 130 000 ihmistä. Lisäksi suoria kyselyitä tulevista työpaikoista on tullut kaikista markkinoinnin kohteena olevista maista.

Markkinoinnin kohdentaminen perustuu House of Laplandin kevään aikana toteuttamaan kohderyhmätutkimuksen, jossa selvitettiin Lapista työpaikkana kiinnostuneiden eurooppalaisten nuorten arvomaailmaa ja profiilia. Saksassa ja Espanjassa toteutetun selvityksen mukaan Lappi kiinnostaa erityisesti työorientoituneita ja uusista elämyksistä sekä luonnosta kiinnostuneita eurooppalaisia.

Kampanjan hyvä alku kertoo siitä, että kiinnostusta työpaikkoja kohtaan löytyy, kun vain tavoitamme oikeat kohderyhmät oikealla viestillä. Osaajamarkkinoinnissa täytyy hyödyntää samoja tehokkaiksi havaittuja keinoja kuin esimerkiksi matkailumarkkinoinnissa”, toteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Yritykset ja työpaikat esille Work in Lapland -rekrytointitapahtumaan

Kampanjassa potentiaalisia työntekijäitä ohjataan tutustumaan lapland.fi-sivuston englanninkieliseen Live & Work -osioon sekä osallistumaan toista kertaa järjestettävään Work in Lapland -rekrytointitapahtumaan 6. syyskuuta. Lapland.fi-sivustolle on tuotettu sisältöä asumisesta, työnteosta sekä vapaa-ajanviettomahdollisuuksista Lapissa, sekä mm. Usein kysytyt kysymykset -artikkelit asumisesta sekä sesonkityöstä Lapissa. Lappilaisilla matkailualan yrityksillä on mahdollisuus osallistua tapahtumaan ja tarjota työpaikkoja alustan kautta myös ennen ja jälkeen tapahtuman. Tapahtumaan tavoitellaan noin 50 yritystä ja 1 500 työnhakijaa. Yritykset voivat ilmoittautua mukaan jo nyt osoitteessa www.europeanjobdays.eu. Viime vuonna yrityksiä oli mukana 20.

Barona Opteam osallistui ensimmäiseen Work in Lapland -tapahtumaan. ”Lapin matkailussa on hyvä imu. Nyt on tärkeää saada läpi viesti, että Lapista löytyy myös töitä. Pitkäjänteinen, kohdennettu markkinointi ja Work in Lapland -tapahtuma tuovat tarvittua huomioarvoa ja inspiraatiota”, sanoo toimitusjohtaja Antti Rotko.

Osaajamarkkinointi on osa House of Laplandin Talent Boost-ohjelmaa, jonka tavoitteena on kasvattaa Lapin vetovoimaa osaavan työvoiman houkuttelussa. Työvoiman tarve kasvaa matkailun lisäksi mm. biotaloudessa sekä kaivannaisteollisuudessa. Kevään pk-yritysbarometrin mukaan yli 60 prosenttia lappilaisyrityksistä kokee työvoiman saatavuuden olevan vähintään jossain määrin yrityksen kasvun este.

Lisätietoa osaajamarkkinoinnista ja Talent Boost -ohjelmasta:

Toimitusjohtaja Sanna Tarssanen, House of Lapland, p. 040 861 1149

Kohderyhmätutkimus kansainvälisistä osaajista löytyy täältä

Work in Lapland -tapahtuma on osa EURES (European Employment Services) -verkoston toimintaa ja sitä koordinoivat Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimistot yhteistyössä Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen Työvoiman liikkuvuus Euroopassa –hankkeen kanssa.

Lisätietoa Work in Lapland -tapahtumasta:

www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/european_job_day

Palveluesimies Tiina Kiuru, tiina.kiuru@te-toimisto.fi, p. 0295 039 580.

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Ennen muuta jaamme tarinoita elämästä tavanomaisen yläpuolella.