Suomalaiset viininharrastajat tekivät kulttuuriteon

Suomalaiset viininharrastajat Panu Ala-Nikkola ja Mika Koivula tekivät kulttuuriteon. Lähes kymmenen vuotta sitten he alkoivat  jäljittää Mannerheim –kirjasta löytyvien käsinkirjoitettujen 1930-luvun  menulistojen ranskalaista punaviiniä. Monien mutkien jälkeen tämä Bordeauxin alueen Chateau Tetre Daugay  -tila ja viini löytyi.

Kalkkikivitasankoa reunustavalla etelälänsi rinteellä sijaitseva 16 hehtaarin kokoinen Chateau Tetre Daugay on yksi Saint Emilionin viinialueen pienistä huipputiloista.

Mannerheim tunsi hyvän viinin ja tarjoili sitä ylipäällikön pöydässä sekä valitsi Tetre Daugay viinin juhlallisiin tilaisuuksiinsa. Mannerheim tarjosi Tetre Daugay viiniä arvovierailleen useilla järjestämillään päivälliskutsuilla. Jo Pariisin maailman näyttelyssä vuonna 1867 kultaisen mitalin saanut Tertre Daugay on alueensa edustajaksi särmikäs ja voimakas olematta kuitenkaan päällekäyvä ja on saanut hyviä arvosteluja viinimaailman huippukriitikoilta (mm. Jancis Robinson, Rober Parker).

”Merlot ja Cabernet Franc rypäleistä valmistettu Tertre Daugay soveltuu erityisen hyvin juhlallisiin tilaisuuksiin sekä erottuu yrityslahjana muiden viinien joukosta.” sanoo viiniä maahantuova Mika Koivula.

Vaikka viininharrastajat Ala-Nikkola ja Koivula ovat viettäneet kesiä Ranskassa juuri Bordeauxin alueella ja tuoneet sieltä vuosien ajan hyviä viinejä omiin kellareihinsa, niin kaksikko otti tämän viinin kaupallisen maahantuonnin missiokseen. Monien mutkien ja seikkailujen jälkeen kulinaristisen marsalkkammekin suosima Chateau Tertre Daugay Grand Gru Classe on 1.marraskuuta alkaen Alkon tilausvalikoimissa ja näin kaikkien suomalaisten ulottuvilla.

Lisätiedot:

Mika Koivula 050-3888 700

Chateau Tertre Daugay,
Saint-Emilion,  Grand Gru Classe 2004.
40,90 e.
Alkon tilausvalikoimanumero 931557