Hyundai Motor Groupilta konsepti langattomaan sähköautojen lataukseen ja automaattiseen pysäköintiin

• Järjestelmä mahdollistaa sähköautoilijoille sulavamman latauskokemuksen automaattisine toimintoineen

Hyundai Motor Company ja Kia Motors Corporation ovat esitelleet järjestelmän sähköautojen langattomaan lataukseen ja automaattiseen pysäköintiin. Yhtiöt ovat julkaisseet videon, jolla järjestelmän toimintaa esitellään.

Järjestelmä helpottaa sähköautoilua, jonka ongelmaksi muodostuu autokannan kasvaessa latauspisteiden ja pysäköintipaikkojen riittämättömyys. Uusi edistyksellinen järjestelmä pystyy siirtämään latausta tarvitsevat ajoneuvot latauspisteille ja käynnistämään latauksen automaattisesti. Lisäksi se osaa itsenäisesti siirtää täyteen ladatut ajoneuvot pois latauspisteiltä ja vapauttaa näin tilaa seuraaville.

Kun kuljettaja antaa älypuhelimella käskyn autolle, se siirtyy automaattisesti vapaana olevalle langattomalle latauspisteelle. Latauksen valmistuttua auto väistyy itsenäisesti latauspisteeltä, jotta lataukseen pääsyä jonottavat autot pääsevät aloittamaan latauksen. Auto etsii vapaan pysäköintiruudun AVPS (Automated Valet Parking System) -toiminnon avulla ja jää ruutuun odottamaan kuljettajan käskyjä. Kuljettajan kutsuessa autoa kännykällään se siirtyy automaattisesti tämän luokse.

Koko automatisoitu prosessi perustuu jatkuvaan tiedonvälitykseen sähköauton, pysäköintitilan, latausjärjestelmän ja kuljettajan välillä. Pysäköintialue tai -halli välittää tietoa vapaiden ruutujen ja latauspisteiden sijainnista, ja latausjärjestelmä päivittää tiedon akun varausasteesta reaaliajassa.

Hyundai ja Kia harkitsevat uuden lataus- ja pysäköintiteknologian kaupallistamista esitellessään tason 4 autonomisen ajoneuvon arviolta vuonna 2025. Lisäksi Hyundai ja Kia suunnittelevat autonomisen ajamisen toteuttamista useissa älyteknologiaan panostavissa kaupungeissa vuodesta 2021 alkaen. Yhtiöiden tavoitteena on esitellä täysin itsenäisesti liikkuvia ajoneuvoja vuoteen 2030 mennessä.