Hyundai Motorsport julkistaa uuden TCR-projektin

Hyundai Motorsportin ensimmäinen rata-autoprojekti on uuden sukupolven i30-malliin perustuva TCR-auto

Uuden auton kehityksestä sekä rakentamisesta vastaa Hyundai Motorsportin Customer Racing ‑osasto Saksan Alzenaussa

Testaus käynnistyy keväällä ja ensimmäiset toimitukset asiakkaille vuoden lopulla

Hyundai Motorsport ottaa tulevan kevään aikana ensiaskeleensa rata-autoilun maailmassa rakentamalla TCR (Touring Car Racing) -luokitukset täyttävän rata-auton. Maailmalla menestyviin TCR-kilpasarjoihin suunniteltu uutuusauto edistää Hyundai Motorsportin kasvua jälleen uudelle alueelle. Vuonna 2012 perustetun Hyundai Motorsportin voitokas WRC-tiimi kilpailee jo neljättä kauttaan rallin MM-sarjassa i20 WRC:llä, ja yhtiön Customer Racing ‑osasto on vastannut myös i20 R5 –auton kehityksestä.

Hyundain uusi rata-auto pohjautuu hiljattain lanseeratun i30-mallin pohjalle. Uuden sukupolven i30 on käynyt omalta osaltaan läpi tiukan testiohjelman - auto syntyi Korean Namyangissa ja se kehitettiin huippuunsa Nürburgringin Nordschleifella Saksassa.

Hyundai Motorsport aloitti TCR-auton suunnittelun viime syyskuussa. Auto kehitetään ja rakennetaan yhtiön päämajassa Saksan Alzenaussa. Uutuusmalli varustetaan nykyisten TCR-vaatimusten mukaisesti Hyundain omalla kaksilitraisella turbomoottorilla sekä kuusivaihteisella vaihteistolla.

Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Michel Nandan kommentoi projektia: ”Ensimmäisen erityisen rata-autoiluprojektin aloittaminen on Hyundai Motorsportille todella merkittävä edistysaskel. TCR-säännöt ovat osoittautuneet erittäin suosituiksi, ja yhä useammat kilpasarjat eri puolilla maailmaa ovat ottamassa niitä käyttöön. Kilpailemalla näissä sarjoissa uusi i30 TCR, kuten Hyundain i20 WRC- sekä R5 –autot, tekee merkkiämme entistä tunnetummaksi moottoriurheilun maailmassa. Lähikuukaudet tulevat olemaan Customer Racing osastolla todella kiireisiä, sillä jatkamme nykyisten R5-asiakkaidemme palvelemista TCR-auton kehitystyön rinnalla. Olen varma siitä, että saamme aikaiseksi todella vahvan auton luokkaan, jossa kilpailu kovenee jatkuvasti. Tuskin maltan odottaa, että näen automme TCR-kisan lähtöruudussa.”

TCR International Series ‑sarjan nokkamies Marcello Lotti kommentoi Hyundain TCR-projektia: ”Olemme iloisia saadessamme Hyundain mukaan alati kasvavaan TCR-perheeseen. Monet tunnetut merkit ovat jo ottaneet TCR-konseptin omakseen ja kilpailevat tuotantoautoillaan TCR-sarjoissa, joiden määrä kasvaa jatkuvasti kautta maailman. Maailman viidenneksi suurimman autonvalmistajan tulo mukaan tuo luokalle vieläkin enemmän arvostusta. Odotamme innolla Hyundain debyyttiä International Series sarjassa, jossa Hyundai on varmasti varteenotettava kilpailija heti alusta alkaen.”

Hyundain TCR-auton testaus käynnistyy alkukevään aikana, ja ensimmäiset autot on tarkoitus toimittaa asiakkaille joulukuussa.

Hyundai Motor Company

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company on pääyhtiö Hyundai Motor Group -konsernissa, jonka innovatiivinen rakenne käsittää kaikki autotuotannon resurssit omasta terästehtaasta alkaen. Hyundailla on kautta maailman kahdeksan tuotantokeskusta ja seitsemän teknistä suunnittelukeskusta. Yhtiö myi vuonna 2015 maailmanlaajuisesti 4,96 miljoonaa autoa. Hyundai työllistää yli 110 000 henkilöä eri puolilla maailmaa.

Yhtiö vahvistaa jatkuvasti tuotevalikoimaansa ja pyrkii lujittamaan edelleen puhtaan teknologian johtoasemaansa, jonka ovat pohjustaneet maailman ensimmäinen massatuotettu vetyauto Tucson Fuel Cell sekä IONIQ, maailman ensimmäinen automalli, joka on saatavissa kolmena erilaisena sähkömoottoria hyödyntävänä versiona.

Hyundai Motor Finland Oy / Kellokukantie 2 / 01300 Vantaa
PR & Viestintäpäällikkö / Sami Takaneva
Puh: 050 3800 758 / email: sami.takaneva@hyundai.fi

Kuvat sekä videomateriaalit saatavilla osoitteista:
news.cision.com/fi/hyundai-motor-finland
hyundai.news
press.motorsport.hyundai.com

Hyundai sosiaalisessa mediassa:
Facebookissa: facebook.com/hyundaifinland
Twitterissä: @HyundaiEurope, @HMSGOfficial
Instagramissa: @HyundaiEurope

Hyundai Suomessa

2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company tarjoaa laajan autovalikoiman ja liikkuvuuspalvelut maailmanlaajuisesti yli 200 maassa ja Euroopassa 31 maassa. Hyundai Motorilla on kahdeksan tuotantolaitosta ja seitsemän muotoilu- ja kehityskeskusta, joista Euroopassa sijaitsee kaksi tehdasta, Tsekissä ja Turkissa. Euroopan yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 600 000 autoa vuodessa. 85 % Euroopassa myydyistä Hyundaista on suunniteltu, kehitetty, testattu ja rakennettu Euroopassa. Vuonna 2017 Hyundai rekisteröi maailmanlaajuisesti 4,5 miljoonaa autoa, joista 523 258 Euroopassa. Hyundai työllistää yhteensä yli 110 000 henkilöä. Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa ekologisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Hyundai esittelee Euroopan tuoreimman automalliston uusimalla vuoden 2018 aikana 90 % mallistostaan. Hyundai Motor Finland on perustettu vuonna 2001 ja on osa Suomen toiseksi suurinta automaahantuontia Bassadone Automotive Nordic -konsernia. Vuonna 2017 Suomessa rekisteröitiin 2 713 uutta Hyundaita. Hyundain markkinaosuus oli 2,3 %, mikä oikeutti rekisteröintitilaston 13. sijaan. Lisätietoja Hyundai Motor Finlandista ja sen tuotteista osoitteessawww.hyundai.fi ja Hyundai Motor Europesta www.hyundainews.news. Seuraa Hyundai Motor Finlandia sosiaalisessa mediassa Facebookissa www.facebook.com/hyundaifinland, Instagramissa www.instagram.com/hyundaifinland ja LinkedInissä www.linkedin.com/company/hyundai-motor-finland-oy/ ja Hyundai Motor Europea Twitterissä @HyundaiEurope ja Instagramissa @hyundainews.