Suomen ensimmäinen vetykäyttöinen Hyundai ix35 luovutettiin kaasuntuottaja Woikoskelle

Hyundai Motor Finland luovutti Suomen ensimmäisen vetykäyttöisen Hyundai ix35-mallin kaasuntuottaja, perheyritys Woikosken käyttöön. WOI-1 rekisteritunnuksen saaneen auton vastaanotti Oy Woikoski Ab:n toimitusjohtaja Kalevi Korjala. Woikoski tulee käyttämään autoa testatessaan kehittämäänsä uutta vetytankkausasemaa Suomen haastavissa olosuhteissa.

Hyundai ix35 Fuel Cell on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen polttokennoauto ja mallin tuotanto aloitettiin yhtiön Ulsanin tehtailla Koreassa vuonna 2013. Hyundain suunnitelmissa on valmistaa 1 000 kappaleen rajoitettu määrä ix35-polttokennoautoja vuoteen 2015 mennessä.

Uusimman sukupolven Hyundain ix35 Fuel Cell edustaa helposti käytettävää autoa, jonka suunnittelussa on huomioitu kaikki turvallisuus- ja mukavuustekijät. Hyundai ix35 Fuel Cell voi myös ylpeillä samalla ajettavuudella ja suorituskyvyllä kuin perinteinen polttomoottorilla varustettu malli; kiihtyvyys 0-100 kilometriin tunnissa vie vain 12,5 sekuntia ja huippunopeus on 160 km/h. Tankin täyttäminen vedyllä kestää ainoastaan reilut kolme minuuttia ja auton toimintamatka yhdellä tankkauksella on 594 kilometriä eli samaa tasoa kuin bensiinimoottorilla varustetulla autolla. Täyteen tankattu ix35 Fuel Cell -auton tankki pitää sisällään 5,6 kiloa vetyä ja auton ainoa päästö on vain puhdasta vesihöyryä.

ix35 Fuel Cell on varustettu 100 kW (136 hv) polttokennojärjestelmällä. Autossa tarvittava vety on säilötty 700 barin paineessa tankkiin ja polttokenno muuntaa vedyn ja hapen sähköenergiaksi, joka pyörittää sähkömoottoria. Energiaa varastoidaan 24 kWh litium-polymeeri -akkuun, joka on kehitetty yhdessä korealaisen LG Chemicalsin kanssa. Yli 95 prosenttia ix35-polttokennoautossa käytetyistä merkittävimmistä komponenteista on valmistettu korealaisella teknologialla, noin 120:n eri alihankkijan
yhteistyön tuloksena.

Hyundain visio ja strategia on olla autoteollisuuden edelläkävijä päästöttömän teknologian kehityksessä. Yhtiön panostus eri järjestelmien kehittämiseen, kuten tämä pitkäaikainen vetyauton kehitystyö, osoittaa Hyundain sitoutumista vetykäyttöisten sekä ympäristö-ystävällisten autojen tulevaisuuteen. Hyundai on jo toimittanut useita vetykäyttöisiä ix35-malleja Skandinaviaan, Ruotsin ja Tanskan kuntien käyttöön. ix35 Fuel Cell –autoja ovat testanneet myös Euroopan parlamentin
jäsenet, komissaarit ja EU-virkailijat.

ix35 Fuel Cell on 16 vuoden ja satojen insinöörien työn tulos ja useiden satojen miljoonien eurojen investointi. Autolla on takanaan yli 4 miljoonaa testikilometriä todellisissa ajo-olosuhteissa Euroopan, USA:n ja Korean teillä. Bryssel Motor Show’ssa Hyundai ix35 Fuel Cell -vetyautolle myönnettiin arvostettu FuturAuto 2013 -palkinto. Palkinnon tärkeimpänä perusteena oli, että Hyundai ix35 Fuel Cell on ensimmäinen ja ainoa sarjatuotannossa valmistettu vetyauto maailmassa.

Hyundai ix35 Fuel Cell tekniset tiedot:

Pituus: 4 410 mm
Leveys: 1 820 mm
Korkeus: 1 655 mm
Ajomatka yhdellä tankillisella: 594 km
Kulutus: 0.96 kg H2/100km
Huippunopeus: 160 km/h
Kiihtyvyys: 0 - 100 km/h: 12.5 s.
Teho: 100 kW (136 hv)
Vääntömomentti: 300 Nm (käytössä koko ajan)
Energian varastointi: 24 kWh litium-polymeeriakku
Polttoaine: Vety (700 bar, 5.6 kg – 2 vetysäiliötä)
Päästöt ajossa: H20 (vesihöyry)

Hyundai Motor Finland Oy
Laivalahdenkatu 8, 00880 Helsinki

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Vuonna 2013 Hyundai Motor Company kehitti toimintojaan Euroopassa yli 500 miljoonan euron edestä. Uusia Hyundai-malleja rekisteröitiin Euroopassa viime vuonna 422 930 kappaletta. Hyundain markkinaosuus vuonna 2013 myydyistä uusista autoista oli 3,4 %. Euroopassa myydyistä Hyundai-malleista 95 % on suunniteltu ja kehitetty Euroopan alueella. Autoista 90 % valmistetaan Hyundain tehtailla Tsekin tasavallassa ja Turkissa.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Simetron Groupia. Vuonna 2013 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 3370 kappaletta merkin markkinaosuuden ollessa 3,3 %. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company tarjoaa laajan autovalikoiman ja liikkuvuuspalvelut maailmanlaajuisesti yli 200 maassa ja Euroopassa 31 maassa. Hyundai Motorilla on kahdeksan tuotantolaitosta ja seitsemän muotoilu- ja kehityskeskusta, joista Euroopassa sijaitsee kaksi tehdasta, Tsekissä ja Turkissa. Euroopan yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 600 000 autoa vuodessa. 85 % Euroopassa myydyistä Hyundaista on suunniteltu, kehitetty, testattu ja rakennettu Euroopassa. Vuonna 2017 Hyundai rekisteröi maailmanlaajuisesti 4,5 miljoonaa autoa, joista 523 258 Euroopassa. Hyundai työllistää yhteensä yli 110 000 henkilöä. Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa ekologisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Hyundai esittelee Euroopan tuoreimman automalliston uusimalla vuoden 2018 aikana 90 % mallistostaan. Hyundai Motor Finland on perustettu vuonna 2001 ja on osa Suomen toiseksi suurinta automaahantuontia Bassadone Automotive Nordic -konsernia. Vuonna 2017 Suomessa rekisteröitiin 2 713 uutta Hyundaita. Hyundain markkinaosuus oli 2,3 %, mikä oikeutti rekisteröintitilaston 13. sijaan. Lisätietoja Hyundai Motor Finlandista ja sen tuotteista osoitteessawww.hyundai.fi ja Hyundai Motor Europesta www.hyundainews.news. Seuraa Hyundai Motor Finlandia sosiaalisessa mediassa Facebookissa www.facebook.com/hyundaifinland, Instagramissa www.instagram.com/hyundaifinland ja LinkedInissä www.linkedin.com/company/hyundai-motor-finland-oy/ ja Hyundai Motor Europea Twitterissä @HyundaiEurope ja Instagramissa @hyundainews.