Täysin uusi Hyundai i20 sai hinnat

Report this content

Alkuperäinen i20 on yksi Hyundain myydyimmistä malleista Euroopassa. Uusi i20 vahvistaa Hyundain asemaa eurooppalaisena autonvalmistajana - uuden sukupolven i20 on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa, mikä tarkoittaa, että Hyundai on voinut keskittyä nimenomaan eurooppalaisiin markkinoihin eurooppalaisten kuluttajien eduksi. Auto tulee saataville kolmena korkealuokkaisena varustetasona: Classic, Comfort ja Style.

Uusi i20 on edellistä mallia pidempi, matalampi ja leveämpi. Kasvaneiden mittojensa, pitkän akselivälin (2 570 mm) ja ergonomisen matkustamonsa ansiosta uuden sukupolven i20 on tilojensa puolesta yksi suurimmista autoista luokassaan, ja siinä matkustaa mukavasti viisi aikuista. Myös 301 litran tavaratila korostaa auton erinomaisia tiloja. Takaistuimet voidaan taittaa alas, jolloin tavaratilan lattia on täysin tasainen ja tavaratilan koko kasvaa peräti 1 017 litraan – tila on ideaali esimerkiksi lastenvaunuille tai suuremmille tavaroille. Lisäksi Comfort- ja Style-varustetasossa olevaa tavaratilan kaksiosaista välipohjaa voidaan siirtää ylös tai alas.

Uuden i20:n matkustamossa on paljon säilytystilaa; valaistun hansikaslokeron lisäksi keskikonsolista löytyvät säilytyslokero sekä mukitelineet. Etuovissa on 1,5 litran pulloteline ja takaovissa teline litran juomapulloille. Comfort- ja Style-varustetason malleissa kattoon on edessä sijoitettu aurinkolasikotelo.

Uuden i20-mallin Classic-varustetaso sisältää vakiona mm. ilmastoinnin, radio/mp3-soittimen, lämmitettävän nahkaverhoillun ohjauspyörän, säädettävän istuinlämmityksen etuistuimilla sekä kuljettajan istuimen korkeuden säädön. Comfort-varustetason myötä vakiovarusteena ovat mm. kaistavahti, LED-päiväajovalot, kääntymisvalot, pysäköintitutka takana sekä vakionopeuden säädin. Malliston huipulla olevassa Style-varustetasossa on Comfortin varusteiden lisäksi vakiona mm. 16” kevytmetallivanteet, pysäköintitutka myös edessä, automaattinen ilmastointi, LED-takavalot ja sadetunnistin. Uusi i20 on saatavana kahdeksan ulkovärin vaihtoehtona ja sisävärin teeman voi valita neljästä eri värivaihtoehdosta.

Moottorivaihtoehtoja ovat kaksi Kappa- bensiinimoottoria ja yksi U-II -dieselmoottori. Moottoreihin on tehty edellisten mallien jälkeen lukuisia parannuksia tähtäimenä ajettavuuden parantuminen ja soveltuminen uusien Euro 6 -päästömääräysten mukaiseksi. 1,2-litraisen, nelisylinterisen Kappa-moottorin teho on 75 hv. Moottorin yhteyteen tulee viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Vaihtoehtoisesti bensiinimoottorin ostajat voivat valita nelisylinterisen 1,4-litraisen 100 hv:n moottorin. 1.4-litrainen bensiinimoottori on saatavana kuusinopeuksisella käsivalintaisella vaihteistolla tai automaattivaihteisena.

Kappa-bensiinimoottorien moderni rakenne sisältää kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, portaattomasti muuttuvan venttiilien ajoituksen, jäykän alumiinilohkon, alumiinisen sylinterikannen ja huoltovapaan jakoketjun. Uuden sukupolven i20-malliin Hyundai tarjoaa myös U-II 75 hv:n 1,1-litraisen dieselmoottorin. Moottorin yhteydessä on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto.

Jokainen uuden sukupolven i20 sisältää ESC-ajonvakautusjärjestelmän ja VSM-ajonhallinta-järjestelmän, jotka toimivat yhdessä parantaen pyörien pitoa ja turvaten ajamista kaikissa olosuhteissa. Vakiovarusteena uuden sukupolven i20:ssä on myös Hyundain ESS-hätäjarrutusvaroitin (Emergency Stop Signal), joka kytkee jarruvalot vilkkumaan hätäjarrutustilanteessa.

Hyundai on sisällyttänyt uutuuteensa joukon turvallisuusvarusteita, joita ei tavallisesti ole tämän kokoluokan autoissa. Kaistavahti LDWS (Lane Departure Warning System) varoittaa kuljettajaa, jos auto siirtyy vilkkua käyttämättä pois kaistalta. Kojelaudan merkkivalo varoittaa visuaalisesti pienestä kaistapoikkeamasta, mutta jos sivuttain siirtyminen jatkuu, mukaan tulee myös äänivaroitus. Vakiovarusteena on myös mäkilähtöjä helpottava HAC-mäkilähtöavustimen (Hill Start Assist Control). Se ehkäisee taaksepäin liukumisen mäessä, kun mäen jyrkkyys on yli 4,5 astetta.

Uutuudessa on vakiona kuusi turvatyynyä; etuturvatyyny kuljettajalle ja etumatkustajalle, sivuturvatyynyt etuistuimilla ja koko matkustamon mittaiset turvaverhot. Kaikilla viidellä matkustajalla on turvavöissä voimanrajoittimet. Takaistuimella on ISOFIX-kiinnityspisteet kahdelle turvaistuimelle. Vakiovarustukseen kuuluu myös kaikkia matkustajia koskeva turvavöiden varoitusvalo sekä automaattisesti lukkiutuvat ovet.

Täysin uusi i20 on yksi kolmesta Hyundain uudesta mallista joka vastaanotti maaliskuussa arvostetun Red Dot Design -palkinnon. Kaikki palkitut mallit ovat saaneet inspiraationsa Hyundain Fluidic Sculpture 2.0 -muotoilukielestä. Lisäksi uuden sukupolven i20-mallisto palkittiin muotoilustaan helmikuussa 2015, IF Industrial Forum Designin myöntämällä IF Design Award 2015 –palkinolla.

Uusi Hyundai i20-mallisto on nyt myynnissä ja malliston hinnat alkavat 14.990 eurosta. Toimitukset alkavat toukokuussa

Hyundai Motor Company myi vuonna 2014 koko maailmassa yhteensä 4.961.877 uutta autoa. Viime vuonna uusia Hyundai-malleja rekisteröitiin Euroopassa yhteensä 424.467 kappaletta. Euroopan alueella myydyistä Hyundai-malleista 95 % on suunniteltu, kehitetty ja testattu Euroopassa. Autoista 90 % valmistetaan Hyundain tehtailla Tsekin tasavallassa ja Turkissa. Hyundai myy autoja yhteensä 30 eri Euroopan maassa ja 2500 myymälässä.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Vuonna 2014 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 2 156 kappaletta, markkinaosuuden ollessa 2,0 %. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.

Hyundai Motor Finland Oy
Kellokukantie 2, 01300 Vantaa