Uuden sukupolven Hyundai Santa Fe – uusia mahdollisuuksia

Viisi faktaa uudesta elegantista Hyundai Santa Festä:

• Uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto
  • Uusi edistyksellinen HTRAC*-nelivetotekniikka
  • Uusi polttoainetaloudellisempi dieselmoottorivalikoima
  • Uusi korkealaatuinen sisusta
  • Uudet turvallisuusjärjestelmät

Neljännen sukupolven Hyundai Santa Fe ensiesiteltiin Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä keväällä 2018. Ensimmäinen Santa Fe sai maailman ensi-iltansa vuonna 2001, jonka jälkeen Hyundai on myynyt SUV-mallejaan Euroopassa yli 1,5 miljoonaa kappaletta, niistä yli 400 000 on ollut Santa Fe -malleja. Uusi malli on 4 770 mm pitkä, 1 890 mm leveä ja sen akseliväli on 2 765 mm. Toisen rivin jalkatilaa on kasvatettu 38 mm ja istuimet ovat 18 mm aiempaa korkeammalla. Myös kulkua kolmannelle istuinriville on helpotettu ja pääntilaa kasvatettu 22 mm. Auton tavaratilaa on kasvatettu 40 litraa 625 litraan.

Uuden Hyundai Santa Fen muotoilu on Hyundain SUV-perheestä tuttu. Ulkonäkö on voimakas ja atleettinen, mikä osaltaan allekirjoittaa mallin aseman Hyundain SUV-malliston lippulaivana. Uuteen Santa Fehen on tarjolla kolme vaihtoehtoista varustetasoa, Comfort, Style tai Premium. Ulkovärin voi valita viidestä metalli- ja viidestä helmiäisvärivaihtoehdosta. Mieluisan sisustavärin voi valita neljästä vaihtoehdosta: musta, harmaa, beige tai burgundinpunainen.

Osa neljännen sukupolven Santa Fen kehitysstrategiaa oli parantaa auton reagointiherkkyyttä ja ajoneuvon vakautta sekä lisätä mukavuutta ja vähentää sisämelua. Uutuus esittelee myös edistyksellisen nelivetoisen HTRAC*-järjestelmän, jossa Hyundain seuraavan sukupolven nelivetotekniikka jakaa voiman ja jarrutustehon etu- ja takapyörille ajotilanteen mukaan tukien kuljettajaa vaikeissa ajo-olosuhteissa. Auton aiempaa suurempi vääntömomentti säätyy pyörien pidon ja ajoneuvon nopeuden perusteella siirtäen sport-tilassa jopa 50 % väännöstä takapyörille. Eko-tilassa Santa Fe siirtää voiman pelkästään etupyörille.

Uuden sukupolven Santa Fehen on tarjolla dieselmoottori, jotka täyttävät uudet polttoainetaloudellisemmat Euro 6C -standardit. Voimakkaassa 2,2-litraisessa CRDi-dieselmoottorissa tehoa on 197 hv (144 kW) vääntömomentin ollessa 436 Nm. Polttoainetehokkuutta on parannettu uudelleenkehitetyllä 8-vaihteisella automaattivaihteistolla (8AT), joka on vakiovarusteena tämän moottorin yhteydessä kaikilla varustetasoilla. Uuden Santa Fen voi valita nyt ensimmäistä kertaa myös etuvetoisena. Style- ja Premium-varustetasoissa on tarjolla myös neliveto.

Uusi Hyundai Santa Fe täyttää korkeimmat eurooppalaiset turvallisuusstandardit Hyundai SmartSense ™ -turvallisuus- ja kuljettajaa avustavilla järjestelmillään. Innovatiivinen Rear Occupant Alert seuraa takaistuimia matkustajien havaitsemiseksi ja hälyttää kuljettajan lähtiessä autosta tai takaovien avaamisesta. Risteävästä liikenteestä varoittava järjestelmä ei ainoastaan varoita kuljettajaa takaa lähestyvistä ajoneuvoista, vaan se myös käyttää jarruja automaattisesti törmäyksen uhatessa. Safety Exit Assist auttaa estämään matkustajien nousemista autosta takaa tulevan liikenteen eteen lukitsemalla ovet väliaikaisesti ennen avaamista. Uuden Hyundai Santa Fen passiivista turvallisuutta on parannettu toteuttamalla autoon aiempaakin jäykempi kori, joka suojaa paremmin matkustajia törmäystilanteessa. Käyttämällä kuumasaumaustekniikkaa auton kokonaispainoa on saatu pienennettyä samalla, kun se antaa huipputason törmäysturvallisuuden. Takaikkuna on peräti 41 prosenttia aiempaa suurempi antaen hyvän näkyvyyden auton taakse.

Hyundai tarjoaa Santa Fehen monipuoliset liitettävyyspalvelut. Älypuhelimen voi liittää saumattomasti uuden Santa Fen nykyaikaiseen tietoviihdejärjestelmään joko langattomasti Bluetooth-yhteydellä tai USB-kaapelilla, jolloin käytettävissä ovat myös Apple Carplay ja AndroidAuto -valmiudet. Järjestelmää voi täydentää lisävarusteena tarjolla olevalla navigoinnilla. Premium-varustetasossa esitellään ensimmäistä kertaa tuulilasiin heijastava head-up-display. Tärkeät tiedot, kuten nopeus ja navigoinnin opasteet heijastetaan suoraan kuljettajan näkökenttään, jolloin katse pysyy turvallisesti tiessä.

Lisävarusteena oleva kahdeksan tuuman infotainment-järjestelmä käsittää navigointi, media- ja liitettävyysvalmiudet ja se tukee Apple CarPlay ja Android Auto -palveluita. Santa Fessä on myös Hyundain uusi head-up-display-tuulilasinäyttö, joka välittää erittäin selkeälukuisesti tarpeelliset ajo- ja turvallisuustiedot kuljettajan näkökenttään kahdeksan tuuman kuva-alalle.

Uutta Santa Fetä odotetaan saapuvaksi Suomeen syksyllä 2018. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

* H = Hyundai, trac = traction, veto

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company tarjoaa laajan autovalikoiman ja liikkuvuuspalvelut maailmanlaajuisesti yli 200 maassa ja Euroopassa 31 maassa. Hyundai Motorilla on kahdeksan tuotantolaitosta ja seitsemän muotoilu- ja kehityskeskusta, joista Euroopassa sijaitsee kaksi tehdasta, Tsekissä ja Turkissa. Euroopan yhteenlaskettu tuotantokapasiteetti on 600 000 autoa vuodessa. 85 % Euroopassa myydyistä Hyundaista on suunniteltu, kehitetty, testattu ja rakennettu Euroopassa. Vuonna 2017 Hyundai rekisteröi maailmanlaajuisesti 4,5 miljoonaa autoa, joista 523 258 Euroopassa. Hyundai työllistää yhteensä yli 110 000 henkilöä. Hyundai pyrkii vahvistamaan asemaansa ekologisen liikkumisen edelläkävijänä ja kehittää jatkuvasti tuotevalikoimaansa ajoneuvoilla, jotka auttavat rakentamaan kestävän kehityksen ratkaisuja. Hyundai esittelee Euroopan tuoreimman automalliston uusimalla vuoden 2018 aikana 90 % mallistostaan. Hyundai Motor Finland on perustettu vuonna 2001 ja on osa Suomen toiseksi suurinta automaahantuontia Bassadone Automotive Nordic -konsernia. Vuonna 2017 Suomessa rekisteröitiin 2 713 uutta Hyundaita. Hyundain markkinaosuus oli 2,3 %, mikä oikeutti rekisteröintitilaston 13. sijaan. Lisätietoja Hyundai Motor Finlandista ja sen tuotteista osoitteessawww.hyundai.fi ja Hyundai Motor Europesta www.hyundainews.news. Seuraa Hyundai Motor Finlandia sosiaalisessa mediassa Facebookissa www.facebook.com/hyundaifinland, Instagramissa www.instagram.com/hyundaifinland ja LinkedInissä www.linkedin.com/company/hyundai-motor-finland-oy/ ja Hyundai Motor Europea Twitterissä @HyundaiEurope ja Instagramissa @hyundainews.