Uudistunut Hyundai i40 – jalostunut eurooppalaiseen makuun

Hyundai esitteli vuonna 2011 täysin uuden D-segmentin i40-mallin, jossa oli ainutlaatuinen ulko- ja sisämuotoilu, sekä lukemattomia korkealaatuisia ominaisuuksia järkevään hintaan. Saksan Rüsselsheimissa suunniteltu i40 on vahvistanut merkin imagoa, vaativien eurooppalaisten asiakkaiden keskuudessa.

Nyt Hyundai esittelee uudistuneen i40:n raikastuneen tyylikkyyden, päivitetyt moottorit, uuden vaihteiston, entistäkin paremman ajomukavuuden sekä käsiteltävyyden. Uudistus sisältää myös valikoiman uusia turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksia. i40 on edustanut positiivista roolia isojen perheautojen luokassa muuttaen sekä yksityisautoilijoiden että yritysasiakkaiden näkemystä brändistä. Nykyinen i40 on myynyt lähes 100.000 kappaletta ensiesittelystään lähtien ja se on saavuttanut Euroopassa runsaan 5 prosentin markkinaosuuden erittäin kilpaillussa D-segmentissä.

Uudistunut i40-mallisto on nyt myynnisssä Suomessa. Bensiini- ja diesel-mallien hinnat alkaen: Sedan 25.990 euroa ja wagon 26.990 euroa.

Hienostunut muotoilu lisää premium-ilmettä

Hyundain nykyisistä i40:n omistajista sekä potentiaalisista ostajista koostuva asiakasklinikka vahvistaa, että uuden i40:n muotoilu on onnistunut. Uudistus kerää positiivisia kommentteja kuten ”muotoilu valloittaa” ja ”sedan näyttää aivan nelioviselta coupelta”.

Thomas Bürkle, Hyundain Motor Europen muotoilukeskuksen pääsuunnittelija kertoo tiiminsä keskittyneen uudistuneen i40:n omaleimaisuuden ja visuaalisen vetovoimaisuuden päivittämiseen. Tuloksena i40 yhdistää käytännöllisyyden viehättävään muotoiluun. ”Uudistunut i40 edustaa evoluutiota Hyundain muotokielessä. Muotoilu sisältää tuoreita ominaisuuksia ja tuo autoon myös uuden hienostuneen kuusikulmaisen etusäleikön. Uuden i40-mallin ilme on tyylikäs ja elegantti. Auto on edelleen tinkimättömän mukava ja kuljetuskykyinen. Uusi ilme sisältää uudelleen suunnitellut etu-, sekä takavalot, jotka vahvistavat auton tyylikästä identiteettiä. Myös uusittu vanne-design täydentää auton tyylikästä asennetta.”, kommentoi Bürkle.

Uudistunut i40 perii edeltäjänsä tyylikkään profiilin sekä muodon. Tuloksena tästä erinomaiset ilmanvastuskertoimet: 0,28 Cd sedanilla ja 0,29 Cd wagonilla

Parempaa mukavuutta ja soveltuvuutta asiakkaille

Uuden i40:n sisätilojen hienostunut muotoilu nostaa auton luonteenpiirteet uudelle tasolle. Sisätilat ovat mukavat, monipuoliset, käytännölliset ja matkatavaroiden osalta todella tilavat. Sisällä autossa on uusia, korkeatasoisia materiaaleja esimerkiksi ohjauspyörässä, kyynärnojissa sekä vaihteenvalitsimessa. Uudistuneen i40:n mitat perustuvat edeltäjän menestykseen; akseliväli 2770 mm ja kokonaisleveys 1815 mm tekevät matkustamosta vaikuttavan tilavan, tarjoten samalla luokkansa kärkeä pääntilan (1025 mm), jalkatilan (1170 mm) sekä hartiatilan (1455 mm) etuistuimilla matkustaville.

Takamatkustajien pääntila (990 mm) on myös luokkansa parhaita, ja takaistuinten selkänojien ainutlaatuinen kallistusominaisuus tuo todella miellyttävät olot takamatkustajille. Tavaratila on uudistuneessa i40:ssä erittäin tilava. Sedanissa 525 litran ja wagonissa 553 litran tavaratila kasvaa peräti 1719 litraksi, kun takaistuimet kaadetaan. Lastaaminen ja purkaminen ovat erityisen helppoja, koska i40:ssä on D-segmentin matalin lastauskynnys, vain 592 mm maanpinnasta.

Älykäs sähkötoiminen takaluukku esiteltiin ensimmäisen kerran Hyundain uuden luksusbrändin Genesiksen mallissa. i40 Wagonissa älykäs takaluukku aukeaa automaattisesti ylös, kun auton avainta hallussa pitävä henkilö lähestyy autoa takaa. Tavaratilan kokoa ja toimivuutta lisäävät 60/40 suhteessa kaadettavat takaistuinten selkänojat ja matkatavarat paikoillaan pitävät kaksoiskiskot.

Audio ja navigointi

Uudistuneessa i40-mallissa asiakas voi valita kolmesta uudesta audiojärjestelmästä. Vakiovarusteena tuleva malli on kehitetty edelleen nykymallin järjestelmästä. Parannuksia on muun muassa näyttöteknologiassa, jossa on siirrytty Monochrome TFT LCD-näyttöön. Lisävarusteena on saatavana hienostunut audiojärjestelmä, jossa on 4,3-tuumainen TFT-näyttö, Tulevaisuutta silmällä pitäen i40-mallista löytyy myös digitaalinen DAB+ -radio. Järjestelmän mukana tulee myös peruutuskamera.

Kehittyneessä navigointijärjestelmässä on 7-tuumainen TFT-kosketusnäyttö. Uudessa järjestelmässä on parannettu käytettävyyttä, ja näytöllä on uudenlainen visualisointi sekä 3D-toistotila. Lisäksi uusi korkearesoluutioinen TFT LCD-näyttö viestii kuljettajalle sekä auton tapahtumista että turvallisuusseikoista.

Uudistuneet moottorit sekä uusi seitsemännopeuksinen DCT-vaihteisto

i40 voimalinja on valittavissa joko diesel- tai bensiinikäyttöisenä. Kaikki moottorit ovat Euro6-kelpoisia ja niiden teholukemat ovat 115 hevosvoimasta 141 hevosvoimaan.
Edellisen sukupolven myydyin voimanlähde, Hyundain U-II 1,7 litran dieselmoottori kehittää nyt enemmän tehoa (141 hv) ja enemmän vääntöä (340 Nm). Uusi seitsemännopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto tarjoaa kuljettajalle joko täysin automaattisen toiminnan tai manuaalisen eteen/taakse (sekventaali) vaihtamismahdollisuuden. Tässä valintamahdollisuudessa haluttu vaihde valitaan joko vaihteenvalitsimesta tai ohjauspyörän valitsimista.

Valittavissa on myös 115 hv ja 280 Nm:n väännön omaava 1,7 litrainen dieselmoottori. Moottorin yhteydessä on aina 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Bensiinimoottorina on 1,6-litrainen Gamma, joka kehittää 135 hv:n tehon ja 164 Nm:n väännön ja se on aina varustettu 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla.

Ympäristöystävällisyyttä

Uusi i40 sisältää viimeisintä teknologiaa, joka on kehitetty Hyundain Blue Drive eko-ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Integroitu Stop & Go (ISG) -järjestelmä on saatavissa ensimmäistä kertaa myös uuden kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Lisäksi vakiovarusteena tulevat matalan vierintävastuksen renkaat, laturin hallintajärjestelmä (AMS) sekä edelleen ilmanvastusta pienentävät aktiivisesti sulkeutuvat ilmaläpät etusäleikössä.

Uusi älykäs luistonestojärjestelmä parantaa ajettavuutta ja käsiteltävyyttä

Vankka korirakenne, pitkä akseliväli 2770 mm, leveä raideväli 1591 mm edessä ja 1597 mm takana pysyivät muuttumattomina. Ne antavat erinomaisen perustan auton alustalle, jossa on MacPherson joustintuet edessä ja monivarsituentajärjestelmä takana.

Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus kääntyy laidasta laitaan 2,88 kierrosta. ”Ketterämpää kääntyvyyttä varten suunnittelimme uuden version auton luistonestojärjestelmästä. Uutta järjestelmää kutsutaan Torque Vectoring By Brake (TVBB) -nimellä ja sen tarkoituksena on parantaa vetopitoa ja käsiteltävyyttä,” kertoo Hyundain testaus- ja kehitysyksikön johtaja Axel Honisch.

Tietokoneohjattu järjestelmä lisää sisäpuolen pyörän jarrutusta ja ohjaa enemmän vääntöä ulkopuolen pyörälle, parantaen näin vakautta. Tapahtuma on täysin saumaton sekä automaattinen ja lievä jarrutus tapahtuu kuljettajan huomaamatta. Järjestelmä käyttää elektronisia tunnistimia jäljitellessään rajoitetun luiston eroja kääntymisen aikana. Uusi järjestelmä tuo lisää pitoa, parempaa otetta sekä auton käsiteltävyyttä.

Kuljettaja voi valita kahden eri ajotilan väliltä: ECO ja SPORT. Ajotilan valinnalla kuljettaja voi asettaa jousitusasetuksen ajotyylinsä mukaiseksi ja takajousituksen lisäksi myös ohjaus, vaihteiston logiikka sekä kaasupolkimen vaste mukautuvat ominaisuuksiltaan ajotilaa vastaavaksi. Auton jarrujärjestelmää tukevat vakiovarusteena olevat ESC, ABS, EBD ja sekä jarruassistenttijärjestelmät.

Uutta aktiivista tekniikkaa turvallisemman ajokokemuksen takeeksi

Uudistuneen i40-mallin kaksoisksenon-ajovalot ovat aikaisempaa tehokkaammat. Kaukovaloasiistentti valvoo lähestyvää liikennettä ja vaihtaa kaukovalot pois
automaattisesti, etteivät ne häikäise vastaantulevia kuljettajia. Uusi nopeusrajoituksen tunnistustoiminto seuraa tien reunassa olevia liikennemerkkejä ja toistaa voimassa olevan nopeusrajoituksen TFT-näytön kautta kuljettajalle. Passiivisten turvallisuusvarusteiden osalta uusi i40 on varustettu seitsemällä turvatyynyllä – edessä, sivulla, verho- ja kuljettajan polviturvatyynyt vakiona. Saatavilla on myös sivuturvatyynyt auton takaosaan.

Hyundai Motor Finland Oy
Kellokukantie 2, 01300 Vantaa

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Hyundai Euroopassa ja Suomessa

Euroopan alueella myydyistä Hyundai-malleista 95 % on suunniteltu, kehitetty ja testattu Euroopassa.  Autoista 90 % valmistetaan Hyundain tehtailla Tsekin tasavallassa ja Turkissa. Tsekin tehdas on valmistanut vuodesta 2008 saakka lähtien yli 2 miljoonaa autoa. Hyundai myy autoja yhteensä 30 eri Euroopan maassa ja 2500 myymälässä.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.