HYY Ravintolat juhlii historiaa ja tulevaisuutta:  60-vuotta opiskelijaravintolatoimintaa Suomessa

Syyskuussa tarkalleen 60 vuotta sitten Helsingin yliopiston ylioppilaskunta käynnisti opiskelijaravintolatoiminnan Domus Academican tiloissa Helsingissä.

Olympialaisten jäännösvarastosta kootuista kalusteista syntyivät ensimmäiset puitteet toiminnalle, joka on tukenut opiskelijoitten hyvinvointia aina sodanjälkeisistä vuosista tähän päivään.

HYY Ravintoloitten perustehtävä ei ole vuosien saatossa muuttunut: ravintolat tarjoavat hinnaltaan edullisia ja laadultaan hyviä lounaita opiskelijoille.

Tänä päivänä HYY Ravintolat Oy toimii 31:ssä eri toimipisteessä ympäri pääkaupunkiseutua. Päivittäin ravintolat tarjoavat noin 20.000 lounasta ja järjestävät vuosittain satoja edustus- ja juhlatilaisuuksia.

- Juhlimme 60-vuotista historiaamme tilanteessa, jossa KELA:n opiskelijalounaan ateriatuki ja hinta on pysynyt muuttumattomana jo miltei kaksi vuotta. Tänä aikana kustannukset niin raaka-aineissa kuin palkkojenkin osalta ovat kuitenkin nousseet huomattavasti, kertoo HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Arja Kosonen.

- Olemme iloisia, että tämänkin paineen alla HYY Ravintolat on onnistunut laajentamaan toimintaansa ja ei ainoastaan säilyttämään, vaan kasvattamaan asemaansa haluttuna työnantajana, hän jatkaa.

- Teemme työtä voidaksemme lunastaa vuoden jokaisena päivänä yrityslupauksemme ”Vastuullista HYY-liiketoimintaa.” Meille se tarkoittaa niin sosiaalista, kulttuurista, taloudellista kuin ympäristövastuuta sekä omassa että yhteistyökumppaniemme toiminnassa, Arja Kosonen toteaa.

- 60-vuotta on hyvä alku, hän päättää.

Annamme mielellämme lisätietoja ja vastaamme kysymyksiinne,

Arja Kosonen, toimitusjohtaja, HYY Ravintolat, arja.kosonen@hyy.fi, 040 765 2325

Mikko Huttunen, tiedottaja, HYY Yhtymä, mikko.huttunen@hyy.fi, 050 435 4512

Tänä vuonna 60-vuotisjuhlaansa viettävä HYY Ravintolat Oy on osa HYY Yhtymää, Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan liiketoimintaa. Yhtymän toiminta koostuu kiinteistöliike-, sijoitus-, majoitus- ja ravintola- sekä kustannustoiminnasta. Lisäksi yhtymä tuottaa opiskelijoiden ja koko yliopistoyhteisön hyvinvointia lisääviä palveluita. Yhtymän liikevaihto vuonna 2012 oli 33,5 miljoonaa euroa ja tulos ennen satunnaisia eriä 2,9 miljoonaa euroa.